Printet ut bagasjelapp – så forsvant kofferten

Mannen sjekket inn bagasjen på automat på Gardermoen. Så ble den søkk borte. Hva hadde skjedd? Foto: Knut-Erik Mikalsen

Hvor ble det av kofferten? Det er fortsatt det store og ubesvarte spørsmålet, etter at en passasjer sjekket inn hos Norwegian for å reise til London.

Mannen sjekket inn på automat på Gardermoen 4. september 2024. Han skrev ut boardingkort og bagasjelapp til den kofferten han hadde betalt for.

Så forklarer mannen at han leverte kofferten inn på bag drop, og satte seg på flyet. Han gledet seg til å oppleve den britiske verdensmetrolpolen.

Dukket aldri opp

Det ble en nedtur. For da han var fremme på Gatwick, måtte passasjeren vente forgjeves ved bagsjebåndet.

Etter å ha ventet lenge og vel måtte han bare innse at kofferten ikke hadde kommet frem med samme fly som ham.

Derfor meldte han kofferten savnet, og fikk den registrert som savnet gods hos Norwegian.

Det var nå mysteriet startet. Kofferten dukket nemlig aldri opp igjen.

Saken i nytt lys

Han fikk 1 594 kroner i erstatning. Men så høynet han kravet til ytterligere 6 620 for å dekke tapet av innholdet i kofferten.

Dette sa Norwegian nei til, noe mannen ikke godtok. Derfor sendte han saken inn til behandling hos flyklagenemnda.

Der fremkommer det opplysninger som setter saken i et spesielt lys.

For nå opplyser Norwegian at de avviser kravet, fordi Norwegian i dette tilfellet mener at passasjeren har gitt Norwegian feilinformasjon.

Har selv bidratt

Ikke nok med det: Norwegian mener at passasjeren selv har bidratt til at bagasjen gikk tapt.

Norwegian opplyser at mannen sjekket seg selv inn på flyet DY1302 via automat på Oslo lufthavn, og en bag tag ble opprettet i Norwegian sitt system.

Men mannen skannet aldri bag tagen for bagasjen sin da han sjekket inn. Norwegian har lagt ved dokumentasjon om dette til nemnda, som viser at ingen bagasje ble scannet etter at klager hadde sjekket inn.

Historien blir om mulig enda mer merkelig når Norwegian har fått sjekket opp mannens historikk i deres databaser:

Samme hendelse tidligere

I skjemaet der krav om erstatningen blir fremmet, skal kunden krysse av for om vedkommende har rettet krav om erstatning mot Norwegian eller annet selskap tidligere.

Mannen svarer «nei» på dette. Det viste seg raskt ikke å stemme.

Vedkommende hadde nemlig krevd erstatning for akkurat samme hendelse i februar 2023.

Også da hadde han sjekket inn på automat, og betalt for innsjekket bagasje. Heller ikke den gang dukket kofferten opp, og selskapet fant ut at han ikke hadde sjekket inn noen koffert.

Tar ikke stilling

Norwegian sier derfor nei til kravet hans om erstatning, etter som Norwegian mener klager selv har bidratt til at bagasjen har gått tapt ved å ikke skanne bag tag da han sjekket inn. Og i tillegg
oppgitt feilaktig informasjon i det påfølgende kravet om erstatning.

Flyklagenemnda avviser å ta stilling til mannens krav om ytterligere 6 620 kroner i erstatning for tap av kofferten.

Nemnda mener at det fremstår uklart hva som faktisk har skjedd, og at det derfor ikke er mulig å ta stilling til kravet hans.

Norwegian taus

Overfor flysmart24 vil Norwegian ikke kommentere de faktiske hendelser i saken. Heller ikke hva som selskapet mener kan ha skjedd, når selskapet hevder at mannen selv har medvirket til at bagasjen forsvant.

– Vi må bare vise til dommen i transportklagenemnda. Passasjeren har ikke fått medhold i saken, sier Silje Glorvigen i Norwegian til flysmart24.

Hun opplyser at mannen fikk et mindre beløp i erstatning fra saken i 2023.