Setet ødelagt: – Måtte stå deler av flyturen

Kvinnen fikk et ødelagt sete på Norwegian-flyet. Det førte til at hun måtte stå deler av turen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det ble en traurig flytur for kvinnen som reiste med Norwegian fra Alicante. Hun fikk ødelagt klær under reisen.

Da hun kom om bord og fant sitt sete, oppdaget hun raskt at det var noe riv ruskende galt med plassen hennes ved vinduet:

Det var et stort hull i setet. Da hun forsøkte å sette seg, var det kun mulig å sitte på den fremre delen av setet.

Måtte stå

Da hun viste kabinbetjeningen hullet i setet, fikk hun beskjed om å presse jakken og genseren ned i hullet og prøve å sitte på dem.

Dette gjorde hun, men det resulterte bare i at klærne ble ødelagt. De ble revet i stykker av skarpe skruer og jern.

Det at hun ikke kunne sitte ordentlig, skapte også store problemer for henne på den flere timer lange flyvningen:

– Jeg måtte stå deler av turen til Göteborg, fortalte hun etterpå.

Krevde erstatning

Kvinnen klaget på løsningen, og fikk da beskjed om at hun skulle få en kopp kaffe i kompensasjon.

Etter flyturen klaget hun til Norwegian, og satte frem krav om en ny flybillett. Dessuten krevde hun erstatning for de ødelagte klærne.

Flyselskapet avviste krav om nye billetter. Men tilbød henne et gavekort på 200 cash points som plaster på såret. Det tilsvarer en sum på 200 norske kroner.

Godtok ikke

Dette godtok ikke kvinnen, og saken havnet i flyklagenemnda.

Det skulle vise seg å være et smart grep av henne.

Overfor flyklagenemnda har Norwegian ikke kommentert det ødelagte setet, og konsekvensen dette fikk for kvinnens klær og flyopplevelse.

Norwegian beklager

Norwegian skriver derimot at selskapet beklager, «dersom tjenesten som ble levert ikke møtte klagers forventninger.»

Norwegian understreker overfor nemnda at selskapet tar alle kommentarer til etterretning, og håndterer dem internt. De vil sørge for at en slik situasjon ikke gjentar seg, heter det i svaret.

Dette er et svar flyklagenemnda ikke godtar.

Den er mer klar i sin konklusjon:

Krav på penger tilbake

Nemnda mener at klager har rett på prisavslag på den opprinnelige reisen, og gjør et skjønnsmessig overslag til 50 prosent av prisen på flybilletten – 750 kroner.

Nemnda mener dessuten at det var uaktsom av selskapet, å gi kvinnen beskjed om å plassere eiendelene sine der flysetet var ødelagt.

Derfor fastsetter nemnda i tillegg en sum på 2 450 kroner, som Norwegian bør betale til kvinnen for de ødelagte klærne.