Smekkfulle fly – sliter med punktligheten

Solide passasjertall hos Norse Atlantic Airways, men svak punktlighet. Foto: Norse

Det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways har fulle fly. Men selskapet sliter alvorlig med punktligheten.

Dette viser ferske trafikktall fra selskapet, som presenterte sine august-tall onsdag.

Meldingen fra selskapet viser at bare 64 prosent av flyene landet i rute. Det vil si at mer enn fire av ti ankomster var forsinket med mer enn 15 minutter.

Skylder på flygeledere

Forsinkelsene forklarer selskapet med at flyene deres ble forsinket som følge av problemer innen flygekontrollen (ATC), samt overbelastning på flyplasser.

Derimot har Norse i august passert nok en milepæl, ved at selskapet har passert 4 millioner reisende siden den første flyvningen i 2022.

Passasjertallet i august ble på 208 000 reisende, noe som er en økning på ni prosent i forhold til samme periode i fjor.

Stappfulle fly

Selskapet hadde i august en fyllingsgrad på 95 prosent på egne fly. Det er noe som betyr at mer enn ni av ti seter var opptatt av betalende passasjerer.

Norse leier ut deler av sin flykapasitet til det indiske flyselskapet IndiGo.

Det samlede passasjertallet selskapet oppgir i sine august-tall, inkluderer derfor trafikken det indiske selskapet har med sine Norse-eide fly.