Da familien på fire så at de kunne få seg en Syden-tur på et godt hotell for under 8 000 kroner, slo de til.
Gleden over å skulle nyte sol og varme, og bo på et bra hotell nå i september, ble imidlertid svært kortvarig.
Bestillingen gjorde at TUI Norge raskt oppdaget at reisen var kraftig feilpriset, og kansellerte bestillingen.
Det skulle TUI ikke ha gjort. Selskapet får kraftig refs for sin behandling av de reisende.
Kansellerte bestillingen
Familien jublet da den hadde fått ukesturen til Hotel Blue Dome i Platanias på Kreta for den rene fantasiprisen.
LES OGSÅ: Norwegian varsler over 300 ruter neste sommer
De fire reisende – to voksne, et barn og et spedbarn – betalte det som senere skulle vise seg var under 10 prosent av reisens faktiske kostnad.
Få timer etter bestillingen oppdaget reiseselskapet tabben. De kansellerte bestillingen og ga beskjed til familien om dette.
Skulle de gjennomføre reisen, fikk de vite, ville riktig pris være 79 000 kroner i stedet.
Henviste til avtale
Familien ga seg imidlertid ikke, og protesterte mot at TUI hadde kansellert turen deres.
De henviste til at bestillingen var akseptert av TUI.
Kundene hadde også fått kvittering for betaling. Avtalen var derfor bindende og bordet fanget, mente de.
LES OGSÅ: Flom av klager mot utesteder i Syden
TUI på sin side henviste til at selskapet hadde egne avtaler, og påberopte seg retten til å annullere kontrakten. De avviste kravet om å få gjennomført reisen slik de hadde bestilt.
Krevde å få reise
Dessuten, mente TUI, at familien burde ha forstått at en så lav pris måtte være feil.
Dette avviste kundene.
De krevde å få gjennomføre reisen de bestilte, eller en tilsvarende reise og standard til Kreta i samme periode. Det til prisen de betalte – 7 978 kroner.
Dette var opptakten for at saken havnet i Transportklagenemnda for pakkereiser, som har behandlet saken.
Tar forbehold
Her har TUI fulgt opp og erkjent at reisen var priset feil. TUI har vist til at tilsvarende reiser med samme kvalitet på lå på rundt 25 000 kroner.
LES OGSÅ: Utvider Syden-sesongen: – Høy etterspørsel
TUI viser også til at selskapet tar forbehold om åpenbare feil nederst i bestillingsbekreftelsen. Der det står at «TUI tar forbehold om åpenbare feil og trykkfeil.»
Nå har pakkereisememnda sett på saken, og har gjort det som mange vil si er et overraskende vedtak.
Den gir nemlig familien fullt medhold, selv om nemndas medlemmer innrømmer at de har vært litt i tvil.
Nemnda mener at TUI er fullt ut ansvarlig for feil på bestillinger som gir uriktig pris.
Voldsomt i pris
Nemnda skriver at det er et grunnleggende prinsipp i norsk avtalerett, at avtaler skal holdes slik de er inngått.
Dessuten minner den om at pakkereiser kan variere voldsomt i pris.
– I tillegg er markedsføringen av pakkereiser preget av kampanjer, høye rabatter, medlems-fordeler og tidsbegrensede tilbud. Prisene kan også variere fra dag til dag, i forhold til sesong, værprognoser, valutakurser og lignende. Det vil derfor være krevende å vurdere når en forbruker ikke lenger kan anses å være i aktsom god tro om pris, mener nemnda.
Nemnda har under tvil kommet til at det ikke kan forventes at klager burde innsett feilen, og gir en mild refs til reiseselskapet:
Ny tur, og litt til
– Etter nemndas vurdering skulle TUI stått ved avtalen som var inngått, og latt klager benytte pakkereisen i tråd med bestillingen, heter det i vedtaket.
LES OGSÅ: Krav om id-sjekk på alle fly
Konklusjonen er klar: Nemnda mener at familien bør få en ny mulighet til å gjennomføre pakkereisen til avtalt pris. Hvis dette ikke lar seg gjøre, må klager kompenseres økonomisk.
I tillegg til at familien får fullt medhold understrekes det, hvis familien har blitt påført utgifter som følge av feil i bestillingen, plikter TUI å dekke også dette.
