Med denne innpakningen går taxfree-salget til værs

Norske varer er bestselgere blant utenlandske turister som forlater landet, forteller viseadministrerende direktør i Travel Retail Norway, Haakon Dagestad. Foto. TRN

Taxfree-butikkene på de største flyplassene i Norge sliter med å få opp omsetningen etter pandemien.

En kundegruppe drar imidlertid kredittkortene som før. Denne gruppen av kunder lar seg friste av varer som det lyser Norge av. Et norsk flagg er innertier.

Det er utenlandske turister. De har som regel avsatt tid for grundig taxfree-handel når de forlater landet.

Svak for norske varer

– De handler som før. Og de handler gjerne mye, sier viseadministrerende direktør i Travel Retail Norway (TRN), Haakon Dagestad, til flysmart24.

Og de er svake for varer som det lyser Norge av. Et norsk flagg er innertier.

Selskapet har ansvaret for taxfree-utsalgene på flyplassene i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Skutt i været

Det har etter hvert etablert seg nærmest en to-delt taxfreehandel på Avinors store flyplasser:

De reisendes kjøp av taxfreevarer på ankomst har fremdeles ikke tatt seg skikkelig opp igjen etter pandemien.

På avgang, derimot, har salget skutt i været.

Det siste kan TRN og Avinor først og fremst takke utenlandske turister for:

Riktige produkter

– Passasjertrafikken til og fra utlandet har vært god i år, og dette merker vi godt. Utlendingene er interessert i å kjøpe taxfree-varer, hvis produktene er de riktige, sier Dagestad.

Da er det ett grep som har vist seg bedre enn andre:

Utenlandske turister er interessert i norske varer. Og har forpakningen et norsk preg, som for eksempel norsk flagg, er dette nærmest en suksess-oppskrift.

Kryr av varer

– Ja, vi ser det tydelig. Turistene er interessert i å kjøpe det som er tydelig norsk. Det er sikkert ment som gave når de kommer hjem. Det gjelder alle produkter, og spesielt sjokolade, matvarer og alkohol, forteller Dagestad.

Derfor kryr det nå av varer som har en innpakning som er tydelig norsk:

Melkesjokolade, Firkløver og Melkehjerter fra Freia har alle et stort norsk flagg på omslaget.

Populære varer

Gaveesker, som Tufto sjokolade med norsk flagg på esken, går også unna. Det samme med sjokoladeplater med Taste of Norway, Taste of Svalbard og Taste of Tromsø. Disse varene fyker fort ut av hyllene.

Også drikke med tydelig norsk opphav selger godt. Det gjelder øl fra Oslo, sider og eplemost.

Nå nærmer sesongen for akevitt seg. Her vrimler det etter hvert av norske varianter.

Da blir ikke flaskene stående lenge i hyllene, før de er med som håndbagasje til et land utenfor Norge.

Norske dufter og kremer

– Når det gjelder alkoholholdig drikke har det jo også skjedd forbedringer blant norske produsenter. Stadig nye produkter lanseres, og disse er også gode salgsvarer for oss, sier Dagestad.

Norge produserer i tillegg både dufter og kremer som har blitt populære på taxfree. Og som i likhet med andre norske salgssuksesser, har disse varene et norsk flagg på pakningen.