SAS best i Europa – Norwegian også høyt oppe

SAS topper listen over de mest punktlige flyselskapene i Europa nok en gang. Norwegian befinner seg også på topp-nivå. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS fortsetter å imponere på punktligheten. Nok en gang rangeres flyselskapet som best i Europa.

Analyseselskapet The Official Aviation Guide (OAG) har i dag sluppet sine august-tall for punktligheten blant verdens flyselskaper.

Det gir nok en oppmuntring for SAS. Det siste året har selskapet kunnet markedsføre seg som det mest punktlige flyselskapet i Europa, og tidvis også globalt.

Trenden fortsetter

August-tallene fra OAG viser at den gode trenden fortsetter:

Med 87,5 prosent av landingene i rute, er SAS nok en måned det mest punktlige flyselskapet i Europa.

Det betyr at nesten 9 av 10 av SAS sine fly landet i henhold til ruteplanen, i en av de mest travle trafikk-månedene for flyselskapene.

Britiske Virgin Atlantic havner på 2. plass med 86,0 prosent.

Ny måling bekrefter

Onsdag har et annet analysebyrå, Cirium, presentert sine august-tall for punktlighet.

Den viser at SAS sin sterke posisjon blir bekreftet.

SAS blir her bekreftet som det mest punktlige flyselskap i Europa, og oppnår en punktlighet på 87,2 prosent.

Solid også av Norwegian

Norwegian Air Shuttle (DY) plasserer seg også godt på august-statistikken.

Selskapet hadde en punktlighet på 83,5 prosent, og det gir selskapet en 3. plass i klassen for europeiske selskaper.

På Ciriums rating, som altså kom onsdag, er Norwegian notert med en punktlighet på 80,5 prosent.

I Europa-klassen hos OAG følger videre irske Aer Lingus, islandske Icelandair og finske Finnair.

Slik måles punktlighet

Så må vi gjenta hvordan punktligheten måles.

Da anvender OAG den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter offisiell rutetid.

Lander flyet 14 minutter og 59 sekunder etter oppsatt rutetid, blir det likevel regnet som om det har landet i rute.