Norwegian snur – gir etter for protestene

Norwegian fikk ny nettside for bestilling av billetter. Den ble ikke populær. Nå har selskapet gått tilbake til den gamle siden igjen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da Norwegian for noen uker siden valgte å presentere en ny nettside for billett-bestilling, tok det ikke lang tid før kritikken kom.

Mange kunder protesterte høylytt mot at den nye nettsiden var vanskeligere å bruke. Dessuten klaget mange på at det ikke lenger var like enkelt å finne laveste priser på flyreisene.

Nå har Norwegian snudd. De de som bestiller billetter nå, ser at den gamle nettsiden har dukket opp igjen som standard side.

«Nyttige tilbakemeldinger»

– Vi har valgt å gå tilbake til den opprinnelige bookingsiden, bekrefter Norwegians landssjef for Danmark, Sara Westphal Emborg Neergaard, overfor flysmart24.

Hun skriver i en epost at når man utvikler nye digitale løsninger, er det helt naturlig å teste, lære og justere underveis.

– Vi har fått nyttige tilbakemeldinger og samlet verdifull innsikt som vi vil ta med oss ​​i vårt videre arbeid. Målet er å gjøre bestillings-opplevelsen så enkel og god som mulig for kundene, skriver hun til flysmart24.

Massiv kritikk

Dermed blir de hørt, de mange kundene som både gjennom flysmart24 og sosiale medier har klaget over den nye bestillingssiden.

Det var flysmart24 som tok opp den massive kritikken mot den nye nettsiden til Norwegian i en artikkel i midten av august.

Da kunne vi fortelle at det hadde dukket opp en ny og annerledes nettside for billettbestilling hos selskapet.

Rutetidene avgjorde

På den oppbyggingen som kundene i mange år har vennet seg til, var det rutetidene som var avgjørende for hvilken rekkefølge avgangene ble vist, når man skulle bestille billett.

På den nye booking-siden hadde Norwegian endret på det.

Nå var det ikke lenger avreisetidspunktet, men reisetiden, som er avgjørende for hvordan selskapet sorterte og presenterte avgangene.

Det var ikke mye populært.

Rotete og dårlig

Kritikerne mente den nye siden var mye dårligere, mer rotete og mindre oversiktlig enn den versjonen selskapet har hatt så å si siden starten.

Artikkelen fortsetter under bildet

Til venstre er den bestillingssiden Norwegian tar tilbake. Til høyre den nye som Norwegian ville innføre, men som nå er trukket tilbake. (Skjermdump)

På det sosiale nettverket Linkedin, som er dominert av profesjonelle yrkesutøvere, ble den nye siden for billettbestilling dømt nord og ned.

Der ble det mer enn antydet at selskapet foretok endringen for å få folk til å velge dyrere billetter, og at selskapet var ute etter å øke sin egen profitt.

Hadde testet

Også på flysmart24 sin Facebook-side var kritikken mot den nye bestillingssiden hard.

Norwegian forsvarte den nye bestillings-siden med at selskapet ville gi de reisende flere valg, og at man hadde testet den på brukere før den ble lagt ut.

Nå er nettsiden begravet, og den bestillingssiden som kundene kjenner igjen fra tiden etter at Norwegian ble startet, er tilbake på plass.