Når du går om bord i et fly, blir du som regel møtt av en smilende ansatt som ønsker deg velkommen.
Det at de ansatte møter kundene på en vennlig måte er noe flyselskapene vet betyr mye for reisende, og for trivselen om bord.
Men det er ikke bare for å være vennlig at den kabinansatte møter deg i døren.
Dette ser du ikke
Det du ikke ser, er at de også ser etter noen helt bestemte ting.
De er ikke serveringspersonell i luften, men har først og fremst et stort ansvar for å ivareta sikkerheten om bord.
LES OGSÅ: Norwegian snur – gir etter for massive protester mot ny nettside
En lynkjapp analyse ved boarding forteller dem hvem av dem som går om bord, som kan komme til hjelp. Eller hvem de skal holde et ekstra øye med.
Får hjelp ved bråk
– De identifiserer passasjerer som kan være i stand til å hjelpe i en nødsituasjon, så vel som passasjerer som kan trenge ekstra hjelp.
Dette forteller kabinsjef Duygu Eren Tosya fra Turkish Airlines til det anerkjente reisetidsskriftet Travel + Leisure.
De som har fulgt blant annet flysmart24, vet at det er en utvikling som bekymrer luftfartsbransjen når det gjelder flypassasjerer:
Antallet tilfeller med bråk om bord øker. Derfor ser en kabinansatt etter personer som de tror kan hjelpe til, hvis det oppstår bråk under flyvningen.
Har skader
– Hvis jeg ser noen som er muskuløs, kraftig, sterk, fysisk veltrent, husker jeg ansiktet hans eller hennes. Jeg noterer meg hvor de sitter, forteller en annen kabinansatt, Kimberly Sullivan.
Hvis det oppstår en situasjon med bråk, vil slike personer kunne bli spurt om de er villige til å hjelpe til med å roe ned reisende. Eller holde en uregjerlig passasjer tilbake.
LES OGSÅ: «Mister» bagasjen – utspekulert svindel
Folk som kan trenge hjelp underveis, er eksempelvis en eldre eller skadet person, som har fysiske skader som begrenser rørligheten.
Dette er viktig for å hindre at passasjerer, som åpenbart ikke er egnet til det, skal sette seg ved nødutgang.
Nervøse passasjerer
Dette er passasjerer som må reagere fysisk. Og som blir instruert om hvordan de skal delta i nødprosedyrene, hvis en slik situasjon skulle oppstå.
Ifølge Tosya er besetningsmedlemmer også ute etter å identifisere passasjerer som kan være nervøse flygere, og kan trenge oppmuntrende ord.
Endelig ser de etter folk som kan virke beruset når de går om bord, og som derfor ikke får servering av alkohol.
LES OGSÅ: Kansellerte ferietur til spottpris – TUI får kraftig refs