Soper inn milliarder på kaffe, sete og bagasje

Wizz Air og EasyJet er blant de europeiske flyselskapene som henter inn størst andel av inntektene sine i form av tilleggssalg. Foto: Shutterstock

Flyselskapene håver inn milliarder av kroner på å ta betaling for kaffe, mat, bagasje og nettverk om bord.

Det er enorme summer det er snakk om, når man ser på det globale regnskapet:

I fjor ble passasjerene avkrevd 148 milliarder dollar for tilleggskjøpene, som på fagspråket omtales som ancillary revenue.

Det tilsvarer svimlende 1 459 milliarder norske kroner.

Fortsatt økende

Flyselskapene kan le hele veien til banken.

Dette beløpet er nemlig fortsatt stigende, ifølge en rapport fra analyseselskapet IdeaWorksCompany.

Størst inntekter kommer fra salg av seteplassering og fra bagasje.

Med utgangspunkt i denne rapporten kan flysmart24 raskt ta livet av en seiglivet myte som har slått rot hos både norske og andre europeiske reisende:

At Ryanair er den absolutte verstingen til å ta gebyr.

Tre selskap utmerker seg

Dette er rett og slett ikke tilfelle. Det irske selskapet er ikke med på 10 på topp-listen en gang.

Det er derimot europeiske konkurrenter som britiske EasyJet, ungarske Wizz Air og spanske Volotea.

Alle disse selskapene baserer faktisk en vesentlig del av omsetningen på tilleggssalget.

Det handler blant annet om å ta betalt også for håndbagasje, å få så mange som mulig til å betale for seteplassen.

Nesten halvparten

I tillegg får de fylt opp kassen ved å tilby ombord menyer, mat og drikke, som får reisende til å bruke penger også under selve flyreisen.

Av disse er Wizz Air absolutt mest aggressiv blant selskapene i Europa.

For Wizz Air er situasjonen at tilleggssalget står for hele 46 prosent av selskapets totale inntekter.

Nesten annenhver krone kommer altså fra annet enn å ta betalt for selve flybilletten.

Noe lavere

For Volotea er andelen noe lavere.

Det spanske selskapet tar inn 40 prosent av inntektene fra ekstra-salget, mens EasyJet tar inn 38 prosent.

Et annet kjent selskap for mange nordmenn, tyrkiske Pegasus, er også på den globale 10 på topp-listen. Pegasus har 30 prosent av inntektene fra ancillary revenue.

I verdenstoppen

De flyselskapene som kommer høyest på 2025-listen, er for det meste amerikanske.

Her er det snakk om selskaper som virkelig har gjort seg avhengig av mersalget:

Lavprisselskapet Frontier tok topplasseringen med en andel tilleggssalg på 62 prosent. Det betyr at selskapet altså har større inntekter på tilleggsprodukter enn for å selge flybillettene.

Frontier er etterfulgt av amerikanske Spirit på 58 prosent, og meksikanske Volaris på 55 prosent.