Taxfree-boom: – Dette har vi ikke sett før

Hvem skulle tro at tran skulle bli et populært produkt på taxfree-butikkene i Norge? Det har det blitt. Foto: TRN

Omsetningen på taxfree-butikkene på norske flyplasser holdes oppe av en økende andel utenlandske turister.

Etter pandemien har også reisevanene endret seg, og utenlandske reisende står for den største veksten i norsk luftfart.

De leter imidlertid ikke etter de varesortene som en norsk taxfree-kunde ville jaktet etter; et godt tilbud på dyr alkohol eller en eksklusiv parfyme.

Folk som reiser hjem fra et besøk i Norge er heller opptatt av å sikre seg typiske norske varer, for å gi som gaver når de kommer hjem. Noe flysmart24 har skrevet tidligere.

Skiller seg ut

En gruppe turister skiller seg spesielt ut i så måte:

Kineserne.

De jakter på en helt spesiell varesort som man normalt ikke forbinder med taxfree:

LES OGSÅ: SAS teller ned: Nå skjer det

De hamstrer norsk tran. Store paller med tranflasker og trankapsler flyr østover med kinesiske turister hver eneste uke.

«Ikke sett før»

– Dette er noe helt nytt, og som vi ikke har sett i dette omfanget før. Disse kundene kjøper store kvanta. De kjøper ikke bare én eller to flasker hver, men gjerne flere titalls, sier viseadministrerende direktør Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) til flysmart24.

TRN har ansvaret for taxfree-handelen på de fire største flyplassene i Norge.

Selskapet har sett det uvanlige kjøpsmønsteret etter at Oslo Lufthavn igjen fikk en non stop-forbindelse med den kinesiske hovedstaden Beijing.

Ny tillatelse

Her har flyselskapet bak den gjenopptatte ruten, Hainan Airlines, blitt den rene «tran-ekspressen.»

LES OGSÅ: Så lett dummer du deg ut på flyet

Nå er tran en ny vare på taxfree, som følge av at Avinor har fått tillatelse til å selge også moms-belagte varer i taxfree-butikkene. Det er ikke bare sjokolade, kosmetikk, alkohol og tobakk som kan selges avgiftsfritt.

Norskprodusert lokalmat, alkoholfri drikke og nøtter, er noen av varene som snart får plass i butikkene.  

Blant de varesortene som har rykket inn i hyllene er også tran.

Store mengder

Fiskeolje i flytende form og i kapsler har blitt et superpopulært produkt i taxfree-sortimentet, og plasseres ut i butikkene i store mengder – spesielt på Oslo Lufthavn.

Årsaken til at kineserne er ivrige etter å sikre seg denne varen er ikke overraskende.

Asiatere flest er opptatt av fiskeolje, og den forebyggende helsebringende effekten disse produktene har på dem.

LES OGSÅ: Nytt flyplass-tilbud – du kan bli lurt

Derfor merket TRN en umiddelbar etterspørsel etter «tranvarene», da Hainan Airlines gjenopptok sin direkterute 5. mars i år.

Skjøt i været

Salget av tranprodukter skjøt i været med én gang.

– Det var som å slå på en bryter, sier Dagestad som er glad for at det tillatte varesortimentet på taxfree-butikkene har blitt utvidet.

Salget av de tradisjonelle produktene har ikke tatt seg skikkelig opp ennå etter pandemien.

Derfor mener Dagestad at adgangen til å selge varer med merverdiavgift, gir nye muligheter for både reisende og norske produsenter.