Omsetningen på taxfree-butikkene på norske flyplasser holdes oppe av en økende andel utenlandske turister.
Etter pandemien har også reisevanene endret seg, og utenlandske reisende står for den største veksten i norsk luftfart.
De leter imidlertid ikke etter de varesortene som en norsk taxfree-kunde ville jaktet etter; et godt tilbud på dyr alkohol eller en eksklusiv parfyme.
Folk som reiser hjem fra et besøk i Norge er heller opptatt av å sikre seg typiske norske varer, for å gi som gaver når de kommer hjem. Noe flysmart24 har skrevet tidligere.
Skiller seg ut
En gruppe turister skiller seg spesielt ut i så måte:
Kineserne.
De jakter på en helt spesiell varesort som man normalt ikke forbinder med taxfree:
De hamstrer norsk tran. Store paller med tranflasker og trankapsler flyr østover med kinesiske turister hver eneste uke.
«Ikke sett før»
– Dette er noe helt nytt, og som vi ikke har sett i dette omfanget før. Disse kundene kjøper store kvanta. De kjøper ikke bare én eller to flasker hver, men gjerne flere titalls, sier viseadministrerende direktør Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) til flysmart24.
TRN har ansvaret for taxfree-handelen på de fire største flyplassene i Norge.
Selskapet har sett det uvanlige kjøpsmønsteret etter at Oslo Lufthavn igjen fikk en non stop-forbindelse med den kinesiske hovedstaden Beijing.
Ny tillatelse
Her har flyselskapet bak den gjenopptatte ruten, Hainan Airlines, blitt den rene «tran-ekspressen.»
Nå er tran en ny vare på taxfree, som følge av at Avinor har fått tillatelse til å selge også moms-belagte varer i taxfree-butikkene. Det er ikke bare sjokolade, kosmetikk, alkohol og tobakk som kan selges avgiftsfritt.
Norskprodusert lokalmat, alkoholfri drikke og nøtter, er noen av varene som snart får plass i butikkene.
Blant de varesortene som har rykket inn i hyllene er også tran.
Store mengder
Fiskeolje i flytende form og i kapsler har blitt et superpopulært produkt i taxfree-sortimentet, og plasseres ut i butikkene i store mengder – spesielt på Oslo Lufthavn.
Årsaken til at kineserne er ivrige etter å sikre seg denne varen er ikke overraskende.
Asiatere flest er opptatt av fiskeolje, og den forebyggende helsebringende effekten disse produktene har på dem.
Derfor merket TRN en umiddelbar etterspørsel etter «tranvarene», da Hainan Airlines gjenopptok sin direkterute 5. mars i år.
Skjøt i været
Salget av tranprodukter skjøt i været med én gang.
– Det var som å slå på en bryter, sier Dagestad som er glad for at det tillatte varesortimentet på taxfree-butikkene har blitt utvidet.
Salget av de tradisjonelle produktene har ikke tatt seg skikkelig opp ennå etter pandemien.
Derfor mener Dagestad at adgangen til å selge varer med merverdiavgift, gir nye muligheter for både reisende og norske produsenter.