En reisende med Norwegian opplevde å komme forsinket til sin videreflyvning med Widerøe. Da tok han inn på et hotell i Tromsø – til en ekstremt høy pris.
Hotellrommet fant han neppe på noen lavpriskalender.
Rommet han valgte å bestille kostet 18 560 kroner – for én natt.
En svimlende sum for et hotellrom for bare én natt. Spesielt i Norge.
Likevel forlangte han at Norwegian skulle dekke hele regningen.
Ikke nok med det, han la også til et annet krav:
Ville ha mer
Han ville også ha erstatning for sin forsinkede flyreise, som etter EUs regler ville bli på 250 euro. Det tilsvarer ytterligere 3 000 norske kroner.
Da kravet ble presentert for Norwegian, var svaret nei. Selskapet var villig til å strekke seg så langt at de ville gi ham 5 900 kroner for hotellrommet, men ingen erstatning for forsinkelsen.
Det godtok ikke mannen.
Da ble det bråk.
Siden Norwegian sa nei, klaget han avslaget inn for flyklagenemnda. Den har nå vurdert den svært uvanlig høye hotellregningen, og dessuten kravet om erstatning.
Flyet ble omdirigert
Bakgrunnen for saken var denne:
Mannen var passasjer på en flyvning fra Stavanger, via Oslo til Tromsø en januar-kveld i år. Flyet møtte dårlig vær da det skulle lande, og ble omdirigert til Bardufoss for å fylle drivstoff.
Det gjorde at passasjeren kom forsinket til Tromsø, og mistet sin forbindelse videre til Hasvik i Vest-Finnmark. Han skulle ha reist videre til Hasvik med Widerøe den samme kvelden.
Han måtte derfor ta inn på hotell i Ishavsbyen, etter å ha blitt booket om til neste avgang. Avgangen var morgenen dagen etter.
Mangel på rom
Det er da historien om den omstridte overnattingen starter.
Mannen forklarer i sitt krav at han ble møtt med informasjon på flyplassen i Tromsø, om at det var svært vanskelig å finne ledig hotellrom i byen. Alle hotell var fullbooket.
Januar har blitt den nye høysesongen for reiselivet i Tromsø. Byen tiltrekker seg vinterturister i stort antall både fra Europa og resten av verden.
Eneste tilgjengelige
Han ba om hjelp fra flyselskapet. Men han forklarer overfor flyklagenemnda, at han fikk beskjed om at han selv måtte finne hotellovernatting.
Mannen spurte derfor om det var i orden å bestille til en høy pris, ettersom det var det eneste tilgjengelige alternativet.
Han hadde funnet et ledig hotellrom som kostet 18 560 kroner.
Hvordan det er mulig å finne et hotellrom i Tromsø til denne prisen, omtaler vi i et avsnitt lengre ned i artikkelen.
Ble godkjent
Mannen syntes selv at det var snakk om en urimelig høy pris.
Han hevder overfor nemnda at prisen ble godkjent av Norwegian sin representant i skranken på flyplassen i Tromsø før bestilling.
Derfra ble det ifølge mannen også sagt at refusjon skulle bli innvilget på grunn av den ekstraordinære situasjonen.
Det er en oppfatning Norwegian ikke deler.
Sa blankt nei
Mannens krav om å få dekket hele den store hotellregningen ble avvist. Men Norwegian gikk med på å dekke en del av summen. Forsinkelseskravet ble derimot blankt avvist.
I sitt svar til flyklagenemnda viser Norwegian til andre passasjerer som hadde funnet andre, og rimeligere, alternativer.
På bakgrunn av dette sa selskapet nei til kjempe-regningen. Norwegian ville heller ikke gi noen refusjon ut over det selskapet allerede hadde betalt mannen.
Enkel avgjørelse
Mannens krav om erstatning for forsinkelse, gjør nemnda seg raskt ferdig med.
Nemnda avviser kravet med at uværet gjorde at Norwegian ikke kunne ha foretatt seg noe, for å forhindre at Oslo-flyet ble forsinket. Og at det var utenfor selskapets kontroll at mannen mistet flyet til Hasvik.
Når det derimot gjelder hotellregningen, kommer nemnda med en overraskende vurdering.
I et enstemmig vedtak slår nemnda fast at mannen har krav på å få dekket hele regningen på over 18 000 kroner for den ene natten.
«Nødvendig, passende og rimelig»
Nemnda viser til bestemmelser som sier at dersom flyselskapet ikke tilbyr forpleining, skal passasjerer som har måttet dekke utgifter selv få dette refundert.
– Klagers rett på dekning av forpleiningsutgifter er avgrenset til hva som var «nødvendig, passende og rimelig» ut fra ventetidens lengde, skriver nemnda.
Den finner det overveiende sannsynlig at mannen booket den dyre overnattingen, fordi han ikke fant andre muligheter.
– Selv om andre passasjerer har funnet andre alternativer, betyr ikke dette automatisk at det var nok ledige rom til alle, mener nemnda.
Vil Norwegian godta?
Nemnda anbefaler at Norwegian i denne særlige situasjonen dekker klagers tap fullt ut. Men at selskapet kan gjøre fratrekk for allerede refundert sum på nær 5 900 kroner.
Et vedtak i flyklagenemnda er ikke juridisk bindende. Derfor kan et flyselskap sette det til side og nekte å godta et fellende utfall.
Pressesjef i Norwegian, Eline Hyggen Skari, vil overfor flysmart24 ikke si noe om selskapet vil akseptere vedtaket og betale mannen for hele hotellregningen.
– På et generelt grunnlag kan jeg si at vi følger nemndas anbefalinger utenom der vi er grunnleggende uenige i vedtaket, sier Skari.
Forklarer det dyre rommet
Overfor flysmart24 vil hverken Norwegian eller flyklagenemnda si hvilket hotell det dreier seg om i Tromsø, som forlangte denne ekstremt høye døgnprisen.
Det vet heller ikke hotellrådgiver Peter Wiederstrøm i selskapet Wiederstrøm Hotel Consulting, men viser på generelt grunnlag til at dette skjedde i den absolutte toppsesongen for vinterturisme i byen.
– Det enkle svaret på dette er at hotellromprisene styres av tilbud og etterspørsel. Det kan gi ekstreme utslag som dette, for eksempel når «det siste rommet» blir solgt, sier Wiederstrøm til flysmart24.
Nettopp januar er høytid for hotelldriverne i Tromsø, forteller han:
Suite unntaket
– Jeg ser av oversikten til min samarbeidspartner, Benchmarking Alliance, at det aktuelle døgnet var det som gav den nest høyeste snitt-romprisen i januar i år, forteller han og avviser at dette er normalen:
– Nivået var langt, langt under 18 500 kroner for gjennomsnitts-rommet. For suiter er det selvsagt en annen sak. Det er jo ikke usannsynlig at en suite var blant de siste rommene som ble solgt det døgnet, og at det er det som inntraff i dette tilfellet, sier Wiederstrøm.