Vil forby flybonus og avvikle taxfree

Regjeringens støttepartier har klare krav for å redusere nordmenns flyaktivitet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Tre partier statsminister Jonas Gahr Støre blir avhengig av de neste fire årene, er ikke nådige i sine krav for å nå sine mål om en drastisk reduksjon i nordmenns flyreiser.

Dette går frem at uttalelser og program-formuleringer som fins hos Rødt, SV og Miljøpartiet De Grønne (MDG).

Dette er partier Støre vil være avhengig av støtte fra, for blant annet å få flertall for de kommende statsbudsjetter.

Dramatiske endringer

Den nye flertalls-konstellasjonen med partiene MDG, SV og Rødt har i sine programmer en rekke krav som vil kunne endre norsk luftfart dramatisk.

Alle disse partiene vil presse Støre og den nye Arbeiderparti-regjeringen til å gjøre det dyrere å fly. Slik vil de få nordmenn til å fly mindre.

I MDG har man programposter som ivrer for el-flyet, men også følgende:

Forby flybonus

  • Avvikle fordelsprogrammer for flyreiser, og pålegge flyselskap og reiseoperatører å opplyse om alternative reisemåter.
  • Etablere karbonavgift på forurensende flyreiser. I valgkampen gikk MDG ut med krav om ekstra avgift på business class, og gjeninnføring av flyseteavgiften.  
  • Avvikle ordningen med taxfree-handel på flyplasser, og sekundært redusere taxfree-kvoten til et minimum.

Når flysmart24 spør rådgiver for partileder Arild Hermstad, Håkon Lindahl og kommunikasjonssjef for stortingsgruppen Nils Mørk, om hvilke krav de vil prioritere å få gjennomslag for, får vi ikke svar – tross purringer.

Vil øke avgiftene

I SV er man også opptatt av å øke satsingen på el-fly, og i tillegg:

  • Også SV vil forby bonusprogrammer og dessuten utrede en progressiv flypassasjeravgift som øker desto flere flyvninger man tar i året.
  • Innføre minstepris på flyruter der det finnes togalternativer, slik at det lønner seg å velge tog fremfor fly.
  • Ikke bygge ut flykapasitet som langt overstiger behovet for flyreiser, gjelder blant annet Oslo og Bergen.

I SV vil kommunikasjonsrådgiver Runa Røed ikke si noe om partiets prioriteringer i forhandlingene om neste års statsbusjett:

– Vi går ikke ut med krav til forhandlinger, på verken dette eller andre områder, er meldingen til flysmart24.

Nei til utvidelser

I Rødt legger man også vekt på de miljømessige konsekvensene av flyreiser, og har blant annet disse formuleringene:

  • Hindre byggingen av rullebane nummer tre på Gardermoen, og utvidelser av andre store flyplasser.
  • Redusere flytrafikken mellom de største byene i Sør-Norge gjennom flere togavganger, dobbeltspor og bygging av høyhastighetsbaner.
  • Primært innføre et forbud mot privatfly, sekundært legge høyere avgifter på dem.

Fjerne avgifter

Det fjerde støttepartiet, Senterpartiet, har derimot programformuleringer som ikke harmonerer med de tre ovenfor.

Dette partiet har lenge tatt til orde for å fjerne dagens passasjeravgift for fly. Blant partiets prioriteringer er:

  • Fjerne flypassasjeravgiften, og verne om ordninger som gir lik tilgang til flyreiser i hele landet.
  • Styrke tilbud og redusere priser på kortbanenettet – holde fast ved statlig rutekjøp.
  • Stoppe eventuelle forsøk på nedleggelse eller privatisering av små lufthavner.