Delvis norsk-eid charterfly-selskap til topps

Et fly fra Sunclass Airlines klar for avgang fra gråværet i Norge til solfylte Hellas. Selskapet vant denne uken en ny pris som beste charterfly-selskap. Foto: Ragnhild Grindstad Hopland

Det har blitt smått med rene charterfly-selskap i det norske markedet for feriereiser. Sunclass Airlines er et unntak.

Det delvis norsk-eide selskapet gikk denne uken seirende ut av den anerkjente danske prisutdelingen Danish Travel Awards for 2025.

Selskapet går til topps for andre år på rad i klassen for charterfly-selskap.

Sunclass er flyselskapet til Nordic Leisure Travel Group (NLTG), der den norske finansmannen Petter Stordalen er blant eierne.

Brukes av Ving

Norske Ving er et av selskapene i dette konsernet. Ving bruker konsernets egne Sunclass-fly i stort sett hele sitt flyprogram her i landet.

Dette i motsetning til konkurrentene TUI og Apollo, som begge leier inn fly. TUI bruker Norwegian på sine pakketurer her i landet, mens Apollo har avtale med SAS.

Ving er derfor det eneste av de store pakkereise-selskapene som fortsatt bruker eget flyselskap på norske flyplasser.

«Utvikle kvalitet»

Derfor ser Sunclass-ledelsen på prisen også som et kvalitetsstempel for reiseopplevelsen gjestene får fra de går om bord på flyet.

Valdemar Warburg, administrerende direktør i Sunclass Airlines, er henrykt over seieren:

– Å vinne denne prisen to år på rad er et stort klapp på skulderen. Det viser at vi ikke bare har levert en god innsats i ett år, men at vi har klart å opprettholde og utvikle kvaliteten.

Ren Airbus-flåte

Vinneren bestemmes gjennom en analyse utført av Epinion blant mer enn 3100 danske reisende.

Sunclass Airlines er dansk-registrert, og disponerer i dag over 13 fly. Det dreier seg om ni fly av typen Airbus A321 og fire av typen Airbus A330. Sistnevnte fly er beregnet på de lengste rutene.

Alle flyene er fra den europeiske Airbus-fabrikken. Flyets komponenter produseres på forskjellige steder:

Vingene lages i England, flykroppen i Tyskland, buken i Spania og cockpiten i Frankrike. Delene flys deretter med spesialbygde transportfly til Airbus-fabrikkene, hvor de så monteres.