Soverom fullt av senger: – Ferien ødelagt

Hotell Servatur Don Miguel ligger sentralt i Playa del Inglés på Gran Canaria. Det er et stort hotell med nærmere 300 rom. Foto: Don Miguel

De to norske Syden-reisende likte ikke soverommet på ferie-hotellet i Syden. Det krevde de erstatning for.

At rommet hadde tre, og ikke to senger, fikk ifølge dem negative følger for trivselen på ferieoppholdet:

– Mye av ferien ble ødelagt på grunn av dette, skrev de i en klage til reiseselskapet Ving etter turen til Spania.

«Moderne hotell»

De to hadde bestilt tur til Gran Canaria, og valgt å bo på Hotell Servatur Don Miguel, som ligger i Playa del Inglés.

Dette er et hotell som Ving på sine nettsider omtaler som «et moderne hotell som henvender seg til et voksent publikum.»

Rommet de fikk tildelt falt ikke mye i smak for de to nordmennene. Det var innredningen av soverommet som de reagerte på.

Rommet var annerledes

Det hadde ikke andre møbler enn senger.

Da de bestilte turen sto det at de hadde reservert et dobbeltrom med mulighet for ekstraseng.

Det, mente de, umulig kunne tolkes på en annen måte enn at det skulle være to senger på
rommet. Og at det ved behov ville være mulighet for å få inn eller montert en tredje seng.

«Fylt opp med senger»

Rommet de fikk, hadde derimot tre separate senger. Og det var ikke mulig å ta ut den tredje sengen.

Som følge av dette var rommets gulvareal fullt opp med senger. Det var ikke plass til bord og stoler der, skrev de.

De to klaget på at de av denne grunn ikke kunne slappe av på rommet.

Som en følge av dette krevde de derfor 5 000 kroner i avslag, rundt en fjerdedel av den samlede prisen for turen.

Ving strakk seg

Ving strakk seg litt, og tilbød dem 2 000 kroner i avslag på grunn av manglende bord. Dette til tross for at selskapet presiserte at det ikke var lovet at rommet de bestilte hadde et bord.

Denne summen var de to ikke fornøyd med. Saken havnet derfor i pakkereisenemnda.

Her opplyste Ving at de to hadde bestilt rom beregnet på inntil tre personer.

I hotell-beskrivelsen og av bildene på nettsidene fremgår det, at et dobbeltrom kan ha tre senger, skrev Ving.

Ikke avvik

– Det finnes ingen praksis for at hotellet skal flytte ut en seng, i de tilfellene det kun er to som skal bebo rommet og ikke tre, het det i Vings svar.

Dette støtter pakkereisenemnda.

Nemnda mener klagen ikke utgjør et avvik, når det fremgår av Ving sin presentasjon at det var tre senger på rommet.

– Til tross for dette har Ving tilbudt klager et prisavslag på 2 000 kroner for ulempen med manglende bord, mener nemnda og mer enn antyder at paret burde ha vært fornøyd med den løsningen.