Skulle på ferietur: – Ført bak lyset av Flytoget

Flytoget var innstilt og passasjerene ble bedt om å ta drosje til Gardermoen. Det har det blitt bråk av. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da den flyreisende møtte opp på stasjonen for å ta Flytoget til Gardermoen, ble han og alle ande møtt av en plakat. Den ba reisende ta drosje.

Alle togavgangene var nemlig innstilt.

Derfor ble de mange reisende bedt om å finne seg transport på egen hånd, en oppfordring mange passasjerer fulgte.

Stor skuffelse

Drosjekøen på den aktuelle stasjonen, Skøyen stasjon på vestkanten av Oslo, var lang. Mannen skulle på ferietur til Samos i Hellas. Han var blant de som valgte å følge oppfordringen og tok drosje til flyplassen.

Etter hjemkomsten tok mannen kontakt med Flytoget, og fikk da beskjed om å sende inn drosjekvitteringen for å få dekket utgiftene.

Stor var skuffelsen da svaret fra Flytoget kom, det ble blankt avslag på erstatning.

Må ha billett

Flytoget begrunnet dette med et punkt i deres transportvilkår:

Der sier det at man må ha kjøpt billett med Flytoget, for å få erstattet alternativ transport som følge av en toginnstilling.

Mannen hadde ikke kjøpt billett, men argumenterte sterkt mot fornuften i et slikt krav:

«Ingen mening»

– Det gir ingen mening å kjøpe billett til et tog man vet ikke går, for deretter å ta drosje mente han. Det sto heller ikke noe om at de som tok drosje, også måtte kjøpe billett.

Etter hans mening hadde folk som ble rammet av togstansen, grunn til å føle seg ført bak lyset av Flytoget når de ble bedt om å ta drosje.

Mannen ville ikke gi seg, og klaget avslaget fra Flytoget inn for klagenemnda for kollektivreiser.

En forutsetning

Den har nå behandlet mannens krav. Nemnda har fått en mer utfyllende beskrivelse fra Flytoget, om hva som er praksis når tog blir innstilt:

– Årsaken til avviket var problemer med en sporsveksel ut fra Drammen stasjon. I slike tilfeller vil Flytoget så raskt som mulig sørge for alternativ transport i form av buss for tog for selskapets kunder. Frem til bussen er på plass, vil selskapet sende passasjerer med drosje. Det er en forutsetning for å få dekket utgifter til alternativ transport, at kunden har kjøpt en billett med Flytoget, het det i Flytogets begrunnelse for å si nei til å dekke mannens taxi-utgifter.

Ingen avtale

I og med at mannen ikke hadde kjøpt Flytogbillett denne dagen, ,mente Flytoget, var det heller ikke inngått en kjøpsavtale. Selskapet kunne ikke se at det forelå grunnlag for refusjon.

Denne forklaringen har kollektivnemnda akseptert. Og er enig med Flytoget når det har avvist mannens krav, så lenge han ikke hadde kjøpt billett:

– Uten en transportavtale har ikke Flytoget AS noe juridisk ansvar for å besørge alternativ transport for passasjeren, konkluderer nemda enstemmig.