«Nordmenn er hyggelige flypassasjerer»

Hun er en av de få norske kabinansatte i Emirates. Schahrazade Dzair flyr til Oslo så ofte som hun kan i jobben. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Hun flyr så ofte hun kan på selskapets flyvninger til Norge. Som ansatt i det Dubai-baserte flyselskapet Emirates er hun en av svært få norske kabinansatte.

Derfor er jobbturer hjem til Oslo noe hun ser frem til med glede:

– Nordmenn er hyggelige flypassasjerer. Det er reisende som sjelden eller aldri lager problemer. De setter stor pris på den servicen de får hos oss, og gir uttrykk for det, forteller Schahrazade Dzair til flysmart24.

Ny Oslo-tur

Hun har jobbet som kabinansatt hos Emirates i 10 år, og jobber på hele det enorme nettverket selskapet har i Europa, Asia, Australia, Afrika og USA.

Hun bor i og jobber fra selskapets hovedbase i Dubai.

Denne dagen har hun vært heldig og fått seg en jobbtur til Oslo igjen.

Det er dagen da Emirates markerer at de har satt inn noe av det nyeste og mest moderne flymateriellet selskapet har i sin flåte på ruten til Oslo.

Artikkelen fortsetter under bildet

Emirates Airbus A350-flyet ble hilst velkommen da det ankom Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Fra nå av skal langdistanseflyet Airbus A350 trafikkere strekningen mellom Dubai og Gardermoen hver dag.

Flytypen har de senere årene blitt litt av en superstar i luftfarten.

Foreløpig har Emirates bare 10 fly av denne flytypen. Og fire av dem flyr på Europa-ruter.

Passer det norske markedet

Nå er Oslo blitt en av de fire destinasjonene, noe Norges-sjefen for Emirates – Terje Grue – er svært så fornøyd med:

– Dette er en flytype som jeg tror passer det norske markedet godt. Bookingene fremover er veldig bra, sier Grue til flysmart24.

Artikkelen fortsetter under bildet

Terje Grue er sjef for Emirates i Norge. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den nye Airbus-flytypen avløser storflyet Boeing 777, som Emirates har brukt på ruten til Oslo siden den startet i september 2014.

Uten første klasse

En av forskjellene mellom de to flytypene er at Boeing-flyet hadde første klasse.

Det har ikke Airbus-flyet. Fra nå av er business class det mest eksklusive produktet selskapet kan by på fra Oslo.

Derimot har Airbus-flyet en klasse mellom business og økonomi, kalt premium economy-klassen, som Grue er svært spent på hvordan norske kunder vi ta imot:

«God flyopplevelse»

– Premium economy klassen har 21 seter som har langt bedre benplass enn bak i økonomi-klassen. Dessuten er mat- og drikkeserveringen kraftig oppgradert i forhold til økonomiklassen. Å reise her vil by på en virkelig god flyopplevelse, sier Grue.

Artikkelen fortsetter under bildet

Premium economy-klassen på Airbus A350-flyene har bedre komfort og oppgradert servering. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den nye klassen har vært et tilbud i kort tid, bare siden 1. oktober, men Grue tror dette vil bli et populært produkt også i det norske markedet.

– Dette er en klasse for dem som ønsker å reise komfortabelt til en bedre pris enn på business, ha god benplass og nyte god mat og drikke, sier Grue.

Nesten utsolgt på business

De fleste reiser likevel bak, på økonomi-klasssen. Her er Airbus-flyet innredet med ni seter i bredden og med underholdnings-skjerm i alle stolrygger.

Helt foran i flyet – på business class – har Airbus A350 i alt 32 business class-seter, som er en sikkert publikums-vinner:

– Dette er seter som er svært populære på ruten fra Oslo. Her er det så å si utsolgt i resten av oktober, sier Grue.