Historien om Ryanair-flyet som landet med nesten tom tank, har skapt stor oppmerksomhet også blant piloter.
Flyet landet med bare 220 kilo drivstoff igjen. Hendelsen har ført til at selskapet nå blir etterforsket av britiske flysikkehets-myndigheter.
– Dette er så nær en dødsulykke som mulig, sier en pilot til den britiske avisen The Guardian.
Forsøkte å lande
Som flysmart24 har skrevet, kom flyet ut for stormen «Amy», da det skulle lande i Glasgow på turen fra Pisa i Italia for vel en uke siden.
Det kraftige uværet gjorde at kapteinen ikke klarte å lande, og måtte gi opp etter to forsøk. Han tok flyet, en Boeing 737 800, videre til Edinburgh. Der ble det gjort et nytt og mislykket forsøk på å få flyet ned.
Kapteinen satte deretter kursen mot Manchester, og hadde da så lite drivstoff igjen at han så seg nødt til å erklære nødsituasjon.
Da fikk Ryanair-flyet prioritert landing. Det var Ryanair selv som rapportere hendelsen til tilsynsmyndighetene, som igjen startet etterforskning i saken.
«Da svetter du»
En pilot som har gjennomgått loggen fra flyets kaptein, har uttalt seg til den britiske avisen om hendelsen.
Piloten er ikke i tvil om at dette kunne ha endt fatalt for Ryanair-flyet, som altså bare hadde 220 kilo brennstoff igjen:
– Tenk deg at når du lander med mindre enn 2T (2000 kg) drivstoff igjen, da begynner du å følge nøye med på situasjonen. Mindre enn 1,5 T svetter du. Men dette er så nær en dødsulykke som mulig, sier han.
Fulgte alle regler
En analyse som har blitt foretatt av loggen viser at flyet forlot Pisa med reservedrivstoff, slik kommersielle flyvninger er pålagt å gjøre.
Ryanair har sagt at selskapet ikke vil kommentere hendelsen ennå:
– Siden dette nå er gjenstand for en pågående etterforskning, som vi samarbeider fullt ut med, kan vi ikke kommentere saken nå, heter det fra selskapet.
Hendelsen granskes av Air Accidents Investigation Branch, som er en parallell til vår Statens havarikommisjon.