Legger frem knalltall – ser ny booking-trend

Norwegian og Widerøe flyr i kraftig medvind. Konsernet fikk et rekord-resultat i tredje kvartal. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har lagt bak seg en rekordsommer, og konsernet presenterer i dag et overskudd på et resultat før skatt for tredje kvartal på nær 2,9 milliarder kroner. 

Det er det beste kvartalsresultatet i historien for Norwegian og konsernet, som også består av flyselskapet Widerøe.

Norwegian ser også en ny booking-trend foran vintersesongen.

Sjefen fornøyd

– Vi er veldig fornøyde med å legge frem nok et rekord-kvartal. Dette har vært et veldig bra kvartal, sier konsernsjef Geir Karlsen i en pressemelding onsdag morgen der resultatet blir presentert.

I tredje kvartal hadde Norwegian-konsernet 8,41 millioner passasjerer, hvorav 7,28 millioner var Norwegian-passasjerer og 1,12 millioner reiste med Widerøe.

God fortjeneste

Omsetningen økte også kraftig. Den ble på 12,5 milliarder kroner. Det er opp fra 11,5 milliarder kroner i forhold til samme kvartal i fjor.

Driftsmarginen havnet på 25,1 prosent. Det betyr at Norwegian satt igjen med 25 kroner i overskudd for hver 100-lapp konsernet omsatte for.

Situasjonen foran vinter-sesongen, som starter kommende søndag, er også god, kan Karlsen fortelle.

Ny trend

Foran vinteren har Norwegian redusert kapasiteten med mellom 25 og 45 prosent, sammenlignet med oktober.

Dette er ifølge Karlsen gjort for å tilpasse tilbudet til etterspørselen i vintermånedene, og for å optimalisere driften i lavsesongen.

– Vi har et attraktivt rutenett i vintersesongen, godt tilpasset kundenes behov. Bookingtrenden ser lovende ut. Og kundene bestiller reiser lenger frem i tid i år, sammenlignet med tidligere år, sier Karlsen.

– Dette lover godt for en travel vintersesong med fulle fly, sier Geir Karlsen.