Ville fornye seg – da stupte salget

Tilleggssalget sviktet da Norwegian gikk over til ny bestillingsside for flybilletter. Da tok ledelsen grep. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian bestemte seg for å fornye seg på nettet. Det gikk ikke bra. Salget sviktet, og det tvang selskapet til å ta grep.

For flyselskaper flest, og spesielt lavprisselskapene, er det såkalte tilleggssalget svært viktig for lønnsomheten.

Dette er inntekter passasjerene kjenner veldig godt, og som på fagspråket kalles «ancillary revenue»:

Bagasje og servering

Det er inntekter selskapene får når de tar betalt for produkter som bagasje, seteplassering, mat og drikke om bord, wifi og prioritert ombordstigning.

Dette er en inntekt som for Norwegian sin del nærmest rituelt øker fra kvartal til kvartal.

Helt til nå.

I rapporten for siste kvartal, som selskapet la ut denne uken, måtte selskapet fortelle om en plutselig svikt.

Ny nettside får skylden

I 3. kvartal i fjor var inntekten fra merslaget på 1 516 millioner kroner. Dette beløpet falt til 1 504 millioner i samme kvartal i år.

I samme periode har antall passasjerer økt med 11 millioner. Normalt skulle omsetningen også på tilleggs-salget øke.

I stedet har inntektene falt med 12 millioner kroner.

Norwegian peker selv på en klar årsak. Selskapet skulle fornye seg.

Norwegian lanserte da en ny nettsiden for billettbestilling, som ble presentert for kundene sist sommer. Det gikk ikke så bra.

Måtte snu

Den endringen likte publikum så dårlig at Norwegian etter kort tid og masse kritikk gikk tilbake til den versjonen selskapet har hatt i mange år, slik flysmart24 kunne fortelle.

Nå bekrefter pressesjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh, at de har identifisert årsaken til million-svikten i inntekter fra tilleggs-tjenester:

– Ja, det er den nye bestillingssiden. Vi jobber med å evaluere, forbedre og utvikle den slik at den blir så brukervennlig som mulig, sier Holmbergh til flysmart24.

Har reagert

Resultatet av det sviktende salget er også tydelig å lese ut fra forbruket per passasjer.

Hver reisende brukte i snitt 207 kroner under flyturen på ekstra-kjøp, mens det samme beløpet i tredje kvartal i fjor var på 211 kroner.

Det sviktende tilleggssalget ser ikke alvorlig ut per reisende, men med mange millioner passasjerer blir summen raskt stor.

Kommer i tillegg

De store lavprisselskapene har stort fokus på mersalget. For enkelte selskaper er denne omsetningen faktisk større enn det de tar inn i rene billett-inntekter.

For å presse prisene så lavt som mulig, har de fjernet så å si alt som tidligere var inkludert i prisen av en flybillett. Slik får de prisene til å fremstå så lave som mulig.

Da er det kun selve flytransporten som er inkludert i billetten. Tjenester som valg av sete, bagasje og servering må betales i tillegg.