Gardermoen: – Reklame overalt

Reklamen møter de reisende på hele flyplassen på Gardermoen. Kuben som henger i taket i innsjekkingsterminalen er den største av sitt slag Europa. Foto: Knut-Erik Mikalsen

På Oslo Lufthavn og de andre Avinor-flyplassene i landet, blir reisende overøst med reklame så snart de setter bena innenfor dørene på lufthavnen.

Fra ankomst, gjennom innsjekkingen, i avgangshallen og helt ut til flyet, blir passasjerene møtt av reklameskilt- og skjermer. Det samme gjelder når man ankommer flyplassen.

Avinor lokker næringslivet til å reklamere og skriver at den retter seg mot «passasjerer med høy kjøpekraft.»

– Dere kveler oss med reklame, advares det i en passasjerklage til Avinor.

Naturlig forklaring

Passasjeren viser til at det er reklame på veggene, på skjermer som står og henger overalt i de ulike deler av flyplassen.

Avinor frister med at reisende møter opp to timer før flyavgang. Med andre ord, her er det mulig å treffe publikum over lang tid.

Selv reklamefolk reagerer på mengden:

– Ja, det er veldig mye reklame på for eksempel Gardermoen, sier sosiolog og markedsførings-ekspert Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania til flysmart24.

Kjøpesenter

Gardermoen håndterer godt over 25 millioner reisende i året.

Den voldsomme passasjer-flyten hver dag gjør at han mener landets hovedflyplass er svært godt egnet som markedsførings-plass for mange bedrifter:

– Tallet er enda høyere når du inkluderer flyplassansatte og besøkende. Veldig mange av dem som frekventerer flyplasser kjøper ikke bare produkter på vegne av seg selv, men også for bedriftene de jobber i. Med så mange mennesker er Gardermoen like mye et medium, som det er en flyplass og et kjøpesenter, sier Blindheim.

«Noen meter mellom hver reklame»

Også passasjerer reagerer, selv om det ikke er mange klager som kommer inn til Avinor.

En av dem kritiserer nettopp mengden som møter passasjerer over alt på flyplassen:

– Nå har dere gått for langt. Hvorfor har dere reklame overalt på alle veggene? Det
er bare noen meter mellom hver reklame. Bruk strømmen på noe viktigere. Det er et åpenbart patetisk forsøk på å hjernevaske passasjerer til å kjøpe ditt og datt. Det er et åpenbart verktøy for å kvele oss med reklame. Gi oss fred fra skjerm- reklame, ber en passasjer.

Forstyrre

Avinor jobber aktivt for å tiltrekke seg nye reklamekjøpere.

Hos Avinor understreker man at reklamen er svært viktige inntekter for flyplassen, men at man ikke vil si hvor store beløp det henter inn på denne virksomheten:

– Vi har klare retningslinjer for hvordan reklame skal brukes på lufthavnen. Reklameflatene er plassert strategisk for å være synlige, men uten å dominere eller forstyrre. Vi ønsker at reklamen skal oppleves som en naturlig del av lufthavnens miljø, sier kommunikasjonsrådgiver Helene Wattanapradit Jensen til flysmart24.

Ikke påtrengende

Avinor fremholder at reklameinntektene bidrar til å finansiere driften av lufthavnen, og til å holde avgiftene for flyselskapene så lave som mulig.

– Det er viktig for oss at reklameflatene integreres på en måte som ikke går på bekostning av passasjerenes opplevelse. Vi vurderer derfor nøye både omfanget og plasseringen av reklameflatene. Dette for å sikre at de er relevante og ikke oppleves som påtrengende, sier Wattanapradit Jensen.

Avinor opplyser ellers at alle reklameflater på Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim lufthavn nå oppgraderes til ny og moderne teknologi.