Ny EU-dom: Gir rett til full tilbakebetaling av ferien

Ferien i Albania var så mislykket at de to polske gjestene krevde alle pengene tilbake. Foto: Shutterstock

En fersk avgjørelse i EU-domstolen kan være til fordel for norske og andre europeiske turister, som er misfornøyd med ferieopphold på hotell.

De reisende kan ha krav på full tilbakebetaling, i de tilfeller der forholdene viser seg å være kritikkverdige. Dette selv om gjestene har valgt å bo på hotellet i hele ferieoppholdet.

Dommen er blitt avsagt som en følge av en tvist som den polske domstolen har til behandling.

Rev svømmebassengene

To polske gjester var på ferie på et 5-stjerners all inclusive-hotell i Albania. De krevde full tilbakebetaling ut fra flere forhold:

Dagen etter ankomst ble de vekket av støy. Den skrev seg fra arbeidet med å rive hotellets to svømmebassenger. Rivingen var noe den lokale kommunen skulle ha krevd.

Dette arbeidet varte i fire dager, og varte fra klokken 7.30 om morgenen til 19.30 om kvelden.

Måtte være tidlig ute

I løpet av ferieoppholdet ble svømmebassengene, strandpromenaden og den asfalterte havnefronten med tilgang til havet fullstendig revet.

Feriegjestene måtte også vente i lange køer for å få tilgang til måltidene. De måtte være tidlig ute for i det hele tatt å få mat. Dette fordi antallet tilgjengelige måltider var begrenset.

Serveringen av ettermiddagssnacks ble også kansellert.

Krevde pengene tilbake

Som om dette ikke var nok; i løpet av de tre siste dagene av oppholdet ble det påbegynt et arbeid for å bygge en femte etasje på hotellet.

Alt dette ble for mye for de polske gjestene, som gikk til sak for å få pengene tilbake. De mente hele ferieoppholdet var fullstendig spolert.

Nå har den polske domstolen bedt EU-domstolen ta stilling til hvorvidt de reisende kan ha rett til refusjon i forhold til EUs pakkereise-direktiv.

Spiller ingen rolle

Ja, konkluderer EU-domstolen. Og sier at dette gjelder i de tilfeller der hotellet har satt i gang slikt arbeid ut fra egen beslutning.

Krav på refusjon gjelder ikke, dersom dette er myndighetspålagt arbeid.

At gjestene fortsatte å bo på hotellet også etter at de kritikkverdige forholdene ble oppdaget, spiller ifølge EU-domstolen ingen avgjørende rolle for retten til erstatning.

EU-domstolen overlater til den polske retten å avgjøre om kritikken fra de polske gjestene var slik, at betingelsene for erstatning var til stede i den konkrete saken.