Kraftig irritert over å måtte betale ekstra

Flyreisende må i økende grad betale for å ha med seg håndbagasje på fly. Det irriterer mange nordmenn, viser fersk undersøkelse. Foto: Norwegian

Prisen på nordmenns feriereiser har økt kraftig de siste par årene, og ikke minst har utgiftene til flybilletter skutt i været.

Eksperter på luftfart har liten trøst å komme med. Prisene ser ut til å holde seg høye også i tiden fremover.

Da er det irriterende for nordmenn flest, at man også blir tvunget til å betale ekstra for alle tjenester som følger med det å reise med fly.

Stadig vanligere

Dette viser en undersøkelse som reisebyrå-konsernet Ticket har utført. Et representativt utvalg nordmenn har svart.

Blant spørsmålene de har blitt stilt, er hva de synes om alle ekstra avgifter på fly, som det har blitt stadig vanligere å måtte betale for.

– Dette var tidligere ting som var inkludert i prisen på flybilletten, men som de reisende i lang tid nå har måttet venne seg til å betale ekstra for. Det er det tydeligvis ikke alle nordmenn som liker, sier salgsleder Tone M. Fluto i Ticket.

Sterkt mislikt

I undersøkelsen Ticket Collection har nordmenn blitt stilt spørsmål, om hvilke tjenester som irriterer mest å måtte betale når man reiser med fly.

Her er det ikke tvil om at ekstra-betalingen er sterkt mislikt, når de får spørsmål om hvilke avgifter de irriterer seg mest over å måtte betale:

Det mest plagsomme tillegget nordmenn må betale er for forhåndsreserverte seter som sikrer reisende å sitte sammen på flyet.

Irriterer mest

Valg av sete kan bli en betydelig utgift. Særlig gjelder dette hvis man reiser flere sammen, og ønsker å sitte ved siden av hverandre.

Dette svarer nordmenn på spørsmål om hvilke avgifter som irriterer dem mest å måtte betale ekstra for på flyreiser:

  • Å betale for seter for å sitte sammen – 51 prosent
  • Å betale ekstra for håndbagasje – 47 prosent
  • Å betale for innsjekket bagasje – 39 prosent
  • Å betale for mat og drikke om bord – 14 prosent

Kilde: Ticket Collection

Burde vært inkludert

Ticket mener at resultatet viser at nordmenn hovedsakelig reagerer på ekstrautgifter knyttet til selve flyreisen.

– Særlig gjelder det grunnleggende ting som mange mener burde være inkludert i billettprisen, sier Tiyoneh Jah, PR- og kommunikasjonsansvarlig i reisebyrået Ticket.

Bare én prosent av de spurte i Tickets undersøkelse svarer at de ikke lar seg irritere over avgifter i det hele tatt.