Nye ruter: – SAS bør passe seg

SAS satser hardt på Kastrup. Det kan få negative følger for kunder i Norge, advarer økonomiprofessor Tor W. Andreassen (innfelt). Foto: Knut-Erik Mikalsen/NHH

SAS har innledet en storstilt omlegging som skal samle mer av selskapets ruter på flyplassen i København.

Selv om Norge er selskapets viktigste marked, er det København-flyplassen Kastrup som er pekt ut som selskapets prioriterte satsingsområde.

Nye ruter har vært lansert i stor stil på Kastrup det seneste året. I vinterprogrammet, som SAS nå har presentert, fortsetter oppbyggingen i Danmark.

Selskapet legger ikke skjul på hvilket marked det satses mest på:

– SAS lanserer sitt program for vintertrafikk med stor kapasitetsvekst, og nye destinasjoner fra København, heter det i en melding fra selskapet.

Må mellomlande

Den norske økonomiprofessoren Tor W. Andreassen er ikke tvil om hva resultatet av den tydelige satsingen på ruter fra Danmark kommer til å bli:

– Dette er en strategi som svekker Norge. Når flere direkteruter forsvinner, må norske reisende igjen mellomlande på Kastrup for å nå Europa og verden. Det var slik det var før Gardermoen ble bygget ut. SAS bør passe seg, sier Andreassen til flysmart24.

Statusen foran vintersesongen bekrefter dette bildet. Det er ikke satt opp en eneste ny rute fra Oslo eller andre norske byer.

Mange nye fra Kastrup

Fra København er det derimot syv nye ruter. Det dreier seg om to nye helårsruter. Dette er Wien med to daglige frekvenser, og Tel Aviv som flyr to ganger i uken.

Dessuten fem nye vinterfritidsdestinasjoner: Marrakech i Marokko, Funchal i Portugal, Fuerteventura i Spania, Kittilä i Finland og Torino i Italia.

Denne satsingen på Kastrup skjer som en planlagt prosess, for å utpeke Kastrup som SAS sin dominerende hub i Nord-Europa.

SAS: Norge viktig

I SAS ser man den økte satsingen på København som et godt grep, også for flyreisende fra resten av Skandinavia:

– Norge er og vil fortsette å være et særdeles viktig marked for SAS. Og Oslo Lufthavn er en helt sentral flyplass for oss. Vårt mål er å videreutvikle rutetilbudet vårt i Norge, og opprettholde et sterkt innenriks- og Europanettverk, sier pressesjefen i SAS i Norge, Øystein Schmidt, til flysmart24.

Naturlig med Kastrup

Han sier at SAS mener at det er plass til enda en stor global hub – knutepunkt – i Europa.

– For SAS er det naturlig at denne ligger på Kastrup, blant annet på grunn av den geografiske plasseringen og de etablerte forbindelsene. Vi har de siste årene satset betydelig på langdistanseruter fra København, og den satsingen vil fortsette. Det er naturlig at vi samler passasjerer fra hele Nord-Europa på en slik hub, for å sikre at disse rutene drives bærekraftig, sier Schmidt.

Advarer SAS

Økonomiprofessor Andreassen sier at SAS sin økende satsing på København som globalt knutepunkt på mange måter er forståelig. Det ut fra stordriftsfordeler og bedre utnyttelse av flyflåten.

Men han advarer likevel:

– For SAS kan dette være lønnsomt på kort sikt. Men det åpner samtidig døren på vidt gap for konkurrenter. Norwegian har en mer desentralisert modell, og kan utnytte situasjonen til å tilby flere direkteforbindelser fra Norge. Det vil mange forretnings- og fritidsreisende foretrekke. Dermed risikerer SAS å miste markedsandel og tillit i sitt største hjemmemarked, sier Andreassen.

En risiko

Han mener at SAS sin satsing på København kan være klok bedriftsøkonomisk. Men den innebærer en strategisk risiko:

– For Norge betyr det lengre reiser, færre valgmuligheter og et luftfartsmarked som i økende grad overlates til konkurrentene. SAS bør passe seg for at et kortsiktig fokus på hub-effektivitet ikke undergraver selskapets langsiktige relevans i Norge, sier Andreassen.