Norwegian-sjef Geir Karlsen er i gang med en massiv flyfornyelse som vil sette spor etter seg i selskapet.
– Dette er starten på en ny epoke for Norwegian, sier han.
Bakgrunnen for denne uttalelsen er at Norwegian denne uken hentet hjem det første av totalt 80 fabrikknye Boeing 737 Max 8-fly fra flyfabrikken i Seattle.
Det markerte starten på en utvidelse av flyflåten der Norwegians Boeing 737 800 gradvis fases ut, og de nye Boeing 737 Max-flyene får en enda større plass.
Nederst i artikkelen er det også en lenke til en video av nyflyet.
Bedre reiseopplevelse
Norwegian lover at de moderne flyene vil gi passasjerene en enda bedre reiseopplevelse. Samtidig som flyene vil redusere drivstofforbruket og utslippene betydelig sammenlignet med forrige modell.
– De nye flyene gir oss en enda mer moderne og effektiv flåte, til fordel for både kundene og klimaet. Dette er en viktig del av vår langsiktige strategi for flåtefornyelse og eierskap, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Artikkelen fortsetter under bildet

Norwegians ledelse sier at de nye flyene gir kundene en mer komfortabel reiseopplevelse med større vinduer, bedre belysning og moderne seter som gir økt plass og komfort.
Kapteinene: – Perfekt
Flyet tok av fra Boeing Field i Seattle mandag formiddag, og landet på Oslo lufthavn Gardermoen tirsdag morgen.
Bak spakene satt kapteinene Johnny Silberg og Andreas Langlo fra Norwegian.
Artikkelen fortsetter under bildet

– Alt fungerte perfekt. Det er en spesiell opplevelse å fly hjem et helt nytt fly på jomfruturen fra fabrikken. Og vi vet at dette flyet vil frakte mange fornøyde passasjerer trygt i årene fremover, sier kaptein Johnny Silberg.
Sjekket flyet
Før levering gjennomgår alle nye fly omfattende testing og kvalitetskontroll.
Teknikere fra Norwegian inspiserer flyet i detalj, og selskapets piloter gjennomfører testflyvninger der alle flyets systemer testes grundig.
Artikkelen fortsetter under bildet

Boeing overleverte flyet, som har registreringsnummer SE-NAD, mandag klokken 10.00 lokal tid. Etter om lag ni timer i luften, landet flyet på Gardermoen tirsdag morgen.
Boeing 737 Max-8 er kjent for å ha et 16 prosent lavere drivstoff-forbruk, noe som bidrar til reduserte utslipp sammenlignet med tidligere modeller. Modellen har også et betydelig lavere støynivå.
Strategisk løft
Fra selskapet understrekes det at dette gjør at Norwegian kan fly mer bærekraftig, og med mindre belastning for både klima og lokalsamfunn.
I tillegg til bedre komfort har flyet lengre rekkevidde. Det vil gi Norwegian større fleksibilitet i rutenettet og mulighet til å fly til nye, attraktive destinasjoner.
Flåtefornyelsen markerer et stort strategisk løft for Norwegian.
Det nye flyet er det første av i alt 80 nye fly som Norwegian har bestilt fra Boeing.
Den første delen besto av 50 fly og ble bestilt i mai 2022, med levering fra 2025 til 2028. Denne avtalen hadde åpning for å bestille ytterligere 30 fly.
Økte bestillingen
Den muligheten benyttet Norwegian seg av i september i år, da selskapet la inn bestilling på ytterligere 30 fly. De skal leveres innen 2031. Dermed er bestillingen nå på i alt 80 nye fly.
Det betyr imidlertid ikke at Norwegian sin flypark vil øke med 80 nye fly fra dagens rundt 90 fly.
Mange av dagens Boeing 737 800-fly, som til forveksling ligner Max-flyene, skal leveres tilbake til selskapet Norwegian har leid flyene av. Andre skal selges.
Etter det flysmart24 forstår, regner Norwegian med at selskapet sin totale flypark vil øke med i overkant av 10 fly. Dette blir når utskiftningen av gamle fly og kjøpet av nye fly er ferdig.
Se video av det nye flyet her: Brand new Boeing 737 MAX – YouTube
 
