Reisendes valg: Vil prioritere bedre benplass

Når publikum blir spurt om hva de vil prioritere hvis det er fritt valg av forbedringer på reisen, er konklusjonen klar. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Fra tid til annen dukker det opp spørreundersøkelser, der reisende blir bedt om å si hva de synes om ulike sider ved produktet reiseselskapet byr på.

Både flyselskaper og reisearrangører benytter seg ofte av denne formen for kjappe undersøkelser. Undersøkelsene gir selskapene raske tilbakemeldinger.

Noen bedrifter jobber direkte med sine kunder. Disse bedriftene legger ved jevne mellomrom ut konkrete spørsmål på selskapenes sider på sosiale medier.

Rask respons

Blant dem som benytter seg av denne formen for rask respons, er det tyske flyselskapet Lufthansa og reiseselskapet TUI. flysmart24 har bladd litt i disse sakene.

For kort tid siden la TUI ut et spørsmål på Linkedin.com som omhandlet komfort på flyreisen.

Der ble folk bedt om å svare på:

Hvis du fritt kunne oppgradere en side ved din neste reise, hva ville det være?

Én klar prioritet

Folks prioritering var ikke til å ta feil av. Den klart største andelen av dem som svarte, ville satse på å få en mer komfortabel reise:

  • Større benplass – 63 prosent
  • Skikkelig wifi-produkt – 20 prosent
  • Smartere boarding – 12 prosent
  • Mer snacks – 6 prosent

Forberede seg

Når Lufthansa hentet inn synspunkter på hva reisende flest synes det er viktig å forberede seg på foran en flytur, var svarene også klare:

  • Unngå stress – 54 prosent
  • Spare tid på flyplassen – 18 prosent
  • Sørge for å ha tid til en kopp kaffe – 18 prosent
  • Pakke lett – 10 prosent.

Når på døgnet?

Lufthansa har også spurt sine kunder om hvilket tidspunkt på døgnet de foretrekker å starte en reise på.

Her er svaret noe mer flytende:

  • På kvelden og ved solnedgang – 42 prosent
  • Tidlig morgen (red eye) – 29 prosent
  • Kveldsavganger – 29 prosent.

En av dem som har kommentert undersøkelsen, poengterer at fordelen med å reise om morgenen er å unngå forsinkelser.

De færreste forsinkelsene er tidlig på dagen. Dette er en tid før flyet har vært ute på for mange oppdrag, slik at det sjelden har pådratt seg forsinkelser.

Henter informasjon

For reiseselskapene er det viktig å finne ut hvor kundene deres leter for å finne nye og attraktive reisemål.

Derfor har TUI også spurt sine sosiale medier-kontakter om hva som er deres favoritt-kilde for nye reise-destinasjoner.

Slik svarte publikum:

  • TikTok, Instagram og lignende – 40 prosent
  • Reiseblogger og reisemagasiner – 27 prosent
  • Inspirasjon fra venner – 21 prosent
  • Booking-plattformer – 12 prosent