Christer godtok ikke avslag – vant over flyselskapet

Christer Rodin (t.v.) godtok ikke at KLM nektet ham å sjekke inn vin. Nå har han vunnet saken, og får tusenvis av kroner fra KLM. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Privat

Christer Rodin og hans bror ble nektet å sjekke inn 50 vinflasker med KLM. Da tok han opp kampen, og mente flyselskapet hadde brutt sine egne bagasjeregler.

Det nektet KLM for, og sto fast på dette standpunktet i flere måneder. KLM avviste at de hadde tatt en gal beslutning, og ville følgelig heller ikke betale de to nordmennene noen form for erstatning.

Nå har KLM omsider gitt etter. Selskapet beklager hendelsen, innrømmer å ha handlet feil og gjør opp for seg økonomisk.

Det ble en lang kamp for Christer Rodin å få en løsning i saken.

«Helt maktesløs»

– Jeg følte meg helt maktesløs, men det kan nytte å ta opp kampen, sier Rodin til flysmart24.

Saken har vært grundig omtalt i flysmart24. Den har sitt utgangspunkt i at de to brødrene skulle reise fra Málaga og hjem til Oslo med KLM.

Uvanlig nok hadde de 50 flasker Bourgogne-vin som de skulle sjekke inn. De var forskriftsmessig pakket i vinkofferter for å sikre en forsvarlig transport.

LES OGSÅ: Norwegian ville fornye seg – da stupte salget

På flyplassen i Málaga ble de imidlertid stanset. KLM sine ansatte nektet de to å sjekke inn vinflaskene.

Mente KLM tok feil

KLM sine ansatte henviste til at maksgrensen for å sjekke inn vin var fem flasker.

Dette protesterte de to brødene på, og kunne påpeke at den grensen bare gjaldt for vin over 25 prosent. Bourgogne-vinen deres var bare på 13 prosent.

Da endret de fokus, og mente at flaskene ikke var forsvarlig pakket.

Reiste med SAS

De KLM-ansatte sto på sitt. Christer Rodin valgte å vente til neste dag, og fløy med SAS hjem med de fleste vinflaskene i behold – uten å møte på problemer.

Det kostet han imidlertid penger.

LES OGSÅ: Hadde kun id-kort – ble nektet å fly

Den nye billetten med SAS kostet 2 800 kroner. I tillegg pådro han seg utgifter til transport til og fra den spanske lufthavnen, etter å ha blitt nektet å reise med vinen.

Nektet å høre på

Rodin var helt klar på at KLM hadde handlet i strid med eget reglement, men dette ville KLM ikke høre på.

Han krevde kompensasjon for flybillett og transport-utgifter. Men alle krav ble blankt avvist av flyselskapet.

Han nektet å gi seg, og bestemte seg for å bringe saken inn for flyklagenemnda.

Det ble et lønnsomt grep.

LES OGSÅ: Slår alarm: – Disse passasjerene setter andre passasjerers liv i fare

Klagenemnda ga ham fullt medhold i at KLM hadde opptrådt i strid med reglene, da selskapet nektet de to brødrene å reise med vin som innsjekket bagasje. De ga ham rett i kravet på å få dekket både SAS-billetten og transportkostnadene.

Fant nok et brudd

Ikke nok med det. Klagenemnda fant nok et brudd på reglene. Nemnda mente nemlig at man her også sto overfor en klassisk situasjon med nektet ombordstigning.

Det er i strid med EU-lovgivningen.

Derfor, mente nemnda, hadde Rodin også krav på 400 euro – rundt 4 600 norske kroner – i kompensasjon for å ha blitt avvist å fly med KLM.

Det massive nederlaget i nemnda fikk KLM til å reagere. Selskapet har nå snudd, og legger seg helt flate.

De beklager måten Rodin og hans bror ble behandlet på, og har besluttet å innfri alle krav:

KLM: Ber om unnskyldning

Rodin får 4 600 kroner i erstatning for nektet ombordstigning. Han får dekket SAS-billetten på 2 800 kroner, og i tillegg transportutgiftene til og fra flyplassen på 1 800 kroner.

LES OGSÅ: Politi advarer: Stjeler verdisaker fra håndbagasjen

– Jeg vil benytte anledningen til å be om unnskyldning på vegne av KLM, skriver kundebehandleren i KLM i brevet til Rodin.

Der gjør selskapet det klart at det innfrir alle betingelser nemnda har satt for å få saken oppgjort.

«Usmakelig oppførsel»

Rodin mener KLM har vist det han kaller en «usmakelig oppførsel,» og er takknemlig for all hjelp han fikk fra flyklagenemnda.

Han var klar til å bringe saken inn for retten, dersom flyselskapet nektet å betale erstatning, slik flyklagenemnda mente de hadde krav på.

– Jeg er sterkt kritisk til at KLM gambler på at enkeltpersoner ikke vil bringe disse sakene inn for retten. Å få en rettsavgjørelse i denne saken, ville i så fall lage presedens for lignende saker senere, mener Rodin.