De norske reisende var oppgitt over maten de fikk servert på all inclsuive-hotellet. Derfor krevde de avslag på 72 000 kroner, som var prisen for hele feriereisen.
Dette, mente de, ville være en rimelig kompensasjon som følge av de ikke kunne spise maten som ble servert på hotellet.
Nå har kravet deres vært vurdert av pakkereisenemnda, som er temmelig klar i sin avgjørelse.
Allergi-mat
De reisene, to voksne og to barn, hadde kjøpt ferieopphold på hotell Pegasos World som ligger ved den tyrkiske badebyen Side.
Dette er et all inclusive-hotell. Det betyr at turens pris er inkludert fly, hotell samt mat og drikke under oppholdet på hotellet.
Akkurat dette hotellet er en bestselger hos reisearrangøren, Nazar. Det er kjent for å ha Middelhavets største basseng.
Maten var de norske gjestene lite fornøyd med. Tre av fire i familien lider av matallergier. Følgelig kan de ikke spise mat med melkeproteiner og egg.
Måtte gå uten mat
De skriver i sin klage at de hadde forventet at det ble tatt tilstrekkelig hensyn til deres allergier, både i mattilbudet og i form av støtte fra reiseselskapet.
Imidlertid fant de ut at utvalget av allergivennlig mat på både hotellet og i restaurantene var svært begrenset.
Det førte til at familien ikke kunne nyte ferien på en trygg måte, skrev de. Familien måtte i flere tilfeller gå uten mat. Det var ikke bare ubehagelig, men også helseskadelig, poengterte de.
Ble ikke tatt på alvor
Familien tok flere ganger kontakt med Nazar sin kundeservice og hotellets personale. Dette for å få hjelp med å finne passende alternativer.
Familien mener at henvendelsene deres om problemene de opplevde med maten, ikke ble tatt på alvor.
Nazar har i sitt tilsvar på klagen fra den norske familien forklart, at familien ble tilsendt et skjema de ble bedt om å fylle ut og sende til hotellet før avreise.
Ta opp med hotellet
Gjestene ble også gjort oppmerksom på at tilbudet når det gjaldt allergivennlig mat kunne være begrenset:
– På våre fire Pegasos-hotell finnes det et visst utvalg av spesialkost for gjester med allergier og matintoleranse. Det handler hovedsakelig om kosthold for gjester med glutenallergi, nøtteallergi og laktoseintoleranse. All Inclusive-utvalget av spesialkost er aldri så omfattende som utvalget for ikke-allergiske, skriver Nazar.
Nazar skriver på nettsiden for dette hotellet at selskapet har liten innflytelse på utvalget av spesialmat på hotellene. Gjestene kan derfor ikke være sikre på at slik mat alltid er tilgjengelig.
Helt og holdent
Pakkereisenemnda har sett på nordmennenes klage og krav om å få hele reisens kostnad refundert. Den har avvist kravet helt og holdent.
Nemnda har lagt avgjørende vekt på matkunnskapen i mange ferieland i Syden:
– En generell erfaring når det gjelder matkunnskap og matutvalg i sydlig beliggende land, ser ut til å være at kunnskap om allergi er mye lavere enn i Norden. Forståelsen for hvilke plager og farer det kan medføre å ikke få riktig tilpasset mat, ligger på et tilsvarende lavt nivå, skriver nemnda i sitt vedtak.
Ta med mat
Dette, mener nemnda, er årsaken til at mange reisearrangører anbefaler at man tar med seg trygg mat fra Norge.
– Etter nemndas vurdering kan man ikke forvente optimalt utvalg av allergivennlig mat. Og det er en utfordring når man bestiller All Inclusive, til tross for at man har alvorlig allergi, konkluderer pakkereisenemnda enstemmig.
