Black Friday: Én ting har endret seg siden sist

Nye regler for avbestilling hos SAS i år. Det gjelder ikke hos Norwegian og Widerøe. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Fest sikkerhetsbeltet – snart flommer det av tilbud på flybilletter. Mange selskap vil ha en bit av folks kjøpelyst på Black Friday, Black Week eller Black Month.

Et lønnsomt råd er å ikke slå til for kjapt når hvis det kommer fristende tilbud om billige flybilletter.

Det er nemlig én ting som har forandret seg siden i fjor.

Endringen er viktig å huske på siden det er lett å bli stresset under slike korte kampanjer.

Et av grepene selskapene tyr til for å få raske kjøp er å operere med en kort bestillingsfrist. Det kan fort bli kostbart.

Ombestemme seg

Både SAS, Norwegian og Widerøe vil ha spesielle tilbud med begrenset salgstid, og som vil gjøre at kundene føler et visst press på å handle kjapt.

Det har de kunnet gjøre tidligere år i trygg forvissning om at de har kunnet ombestemme seg, og kansellere bestillingen.

Åpent kjøp med full refusjon har vært et tilbud innen 24 timer etter betaling, uansett årsak.

Bindende etter betaling

Slik er det ikke i år for dem som kjøper billetter hos SAS. Selskapet sluttet i august i år å tilby 24 timers angrerett, slik flysmart24 skrev da.

Endringen betyr at bestillingen er bindende i det øyeblikket billettene er betalt.

Den som angrer og vil avbestille, vil bare kunne få skatte- og avgiftsdelen av billetten tilbake.

SAS: – Ikke standard

– Dette innebærer at vi harmoniserer våre regler med de fleste andre internasjonale flyselskaper når det gjelder åpent kjøp. Det er ikke en fast bransjestandard, sier pressesjef i SAS i Norge, Øystein Schmidt, til flysmart24.

Han sier at et alternativ vil være å kjøpe en Economy Flex-billett, et alternativ som ifølge Schmidt på mange måter erstatter dagens ordning.

– Samtidig ønsker vi å understreke at vi naturligvis korrigerer åpenbare feil gjort i en booking – slik vi også gjør i dag, sier han.

Mange kunder har reagert svært negativt på at muligheten for å kansellere er fjernet.

Norwegian og Widerøe

Det var SAS som i sin tid først lanserte åpent kjøp i 24 timer, og som konkurrentene etter hvert også innførte.

Mens SAS avskaffer tilbudet, har både Norwegian og Widerøe fortsatt valgt å beholde ordningen som gir mulighet til å kansellere gratis og uten vilkår innen 24 timer etter bestillingen.

Norwegian fremhever muligheten for å kansellere innen 24 timer på sine nettsider, der opplysningen er sentralt plassert i bestillingsprosessen.

Også Widerøe har tydelig garanti:

Alt tilbake

– Hele beløpet  kan refunderes, dersom avbestillingen skjer innen 24 timer etter bestillingen ble gjennomført. Etter 24 timer gjelder ulike regler for hver billett-type, heter det på Widerøe sine nettsider.

Også det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways, som tilbyr non stop-reiser til USA og Asia, praktiserer 24 timers regelen.

– Bestillinger kan avbestilles og refunderes innen 24 timer etter bestilling, hvis de bestilles senere enn 7 dager før avreise, heter det i billett-vilkårene hos Norse Atlantic.