Det er en betydelig misnøye med nettsidene til SAS. Noen har så store problemer med disse sidene at de ikke lenger bestiller billetter hos selskapet.
– Jeg orker ikke booke SAS, sier en normalt trofast SAS-kunde, Sven Lunde, til flysmart24.
I likhet med andre, opplever han stadig feilmeldinger på nettsiden til SAS når han skal sjekke priser og bestille billetter.
SAS sin pressesjef i Norge svarer med at han forstår at publikum opplever det frustrerende, når det oppstår problemer med nettsidene. Selskapets svar nedenfor.
Går til konkurrentene
Når det blir bare rot, har Svein Lunde opplevd at SAS forklarer at det er feil på siden. SAS ber kunden om å ringe til dem i stedet for å bestille via nettsiden.
Det ender ikke sjelden med at han ikke orker å forholde seg til SAS sine sider lenger. Da er ikke veien lang til konkurrentene.
– Sidene er stadig nede. Og man får feilmeldinger nesten hver gang man skal hente informasjon. Jeg vet flere som ikke orker å booke SAS, fordi det stadig er feilmeldinger, forteller Lunde.
Har kuttet SAS
Han sier også at to firmaer han kjenner til har kuttet ut SAS som sitt faste flyselskap, på grunn av det Lunde omtaler som «elendige bookingsider som stadig er nede.»
Også på det norske Flyforum og på sosiale medier, er det stadig vekk kritikk mot SAS for det samme. Noen spør rett ut om når SAS har tenkt å få en varig ordning på nettsidene sine.
Kritikerne skriver at tjenesten ikke har blitt særlig bedre, etter at SAS for kort tid siden gikk over til nye web-sider.
Gir blaffen
– Det er en merkverdig opplevelse å stå på utsiden å se inn i et så digert selskap, som har hatt så alvorlige utfordringer på økonomi. Og så gir de så fullstendig blaffen i kanskje det viktigste grensesnittet mot publikum, hjemmesidene, skriver et medlem på den norske nettsiden Flyforum.
Han er slett ikke alene om å være kritisk. Forumet har flere titalls sider der det meste handler om kunder som opplever problemer med nettsidene.
Der fortelles det at man også opplever at det er umulig å komme inn på egen konto hos SAS.
SAS: Fungerer godt
Hos SAS i Norge svarer pressesjef Øystein Schmidt at han mener nettsidene i det store og hele fungerer svært godt.
– Samtidig vet vi at noen av våre kunder har opplevd enkelte utfordringer. Vi forstår at dette kan være frustrerende. SAS er midt i en omfattende digital oppgradering. Det gir bedre sikkerhet, ytelse og brukeropplevelse, samtidig som denne prosessen til tider kan innebære enkelte midlertidige utfordringer, sier Schmidt til flysmart24.
Robot-trafikk ødelegger
Han forteller at SAS tidligere i år lanserte en oppgradert versjon av SAS.no, med bedre sikkerhet og ytelse. Her har SAS forsterket sikringen mot eksterne avbrudd, og dessuten sikret at sidene skal fungere raskt igjen når det oppstår feil.
– Dessuten har vi så langt i år opplevd to eksterne driftsavbrudd hos vår skytilbyder, samt erfart økt robottrafikk. Den har i enkelte tilfeller blokkert reelle brukere. Disse utfordringene har vi brukt som læring for å styrke systemene ytterligere. Vi følger utviklingen tett, gjør fortløpende forbedringer og legger til rette for at kundene kan gi tilbakemeldinger direkte på nettsiden, sier Schimdt.
