Nytt på Oslo Lufthavn: – En trygg start på reisen

Det nye assistanse-punktet på Oslo Lufthavn ligger like etter inngangen, ikke langt unna Norwegians service-skranke. Foto: Avinor

Noen reisende på Oslo Lufthavn har behov for ekstra hjelp i forbindelse med flyturen. Nå har det kommet et nytt område der disse kan få hjelp.

Det nye assistanse-senteret ligger rett innenfor dørene til lufthavnen på Gardermoen, i den vestre delen av innsjekkings-terminalen. Ofte omtalt som «Norwegian-delen» av terminalen.

Her har Oslo lufthavn nå åpnet et nytt og forbedret assistansepunkt for reisende med behov for ekstra hjelp.

Må ha hjelp

Det kan være reisende som må om bord på flyet i rullestol, synshemmede eller personer som har redusert mobilitet av andre grunner.

Avinor mener at flyttingen gir et roligere og mer tilrettelagt område, som skal gjøre reisen enklere og mer behagelig for dem som trenger ekstra assistanse. 

Her er det mer plass, mindre støy og enklere logistikk for både passasjerer og ansatte. 

Trygg start

– Dette handler først og fremst om å gi dem som trenger det en trygg og verdig start på reisen. I det nye området får de ro, oversikt og bedre oppfølging. Det er et løft for både kvaliteten på tjenesten og passasjeropplevelsen generelt, sier Dorothy Billett, terminalsjef ved Oslo lufthavn. 

Hjelpetjenesten driftes av ISS, som nå er på plass i de nye lokalene.

Før sikkerhetskontrollen

– Vi ser at mange reisende setter pris på litt ro og oversikt, før de skal gjennom sikkerhetskontrollen. Det nye punktet gjør det lettere å skape en god start på reisen, og det er noe vi ønsker å bidra til hver eneste dag, sier Billett. 

Avinor anbefaler at de som trenger assistanse, bestiller dette samtidig med flybilletten, og innen 48 timer før avreise.

Hvis man bestiller senere enn dette, kan Avinor ikke garantere umiddelbar bistand.