Kunden slo til da Norwegian lovet massevis av bonuspoeng, ved å kjøpe flybilletter på en spesiell kampanje.
Han lot seg friste av tilbudet, og kjøpte tur/retur-billetter fra Bergen til Krakow i Polen.
Mannen ble imidlertid lang i masken etter reisen, da han oppdaget at han slett ikke hadde fått noen ekstra bonuspoeng.
Dette til tross for at han hadde kjøpt en billett til en høyere enn han ellers ville ha valgt, fordi bonus-tilbudet var så raust.
Misforståelse
Han klagde derfor til Norwegian og krevde poengene sine, dette uten hell.
Selskapet svarte med at han måtte ha misforstått, og at kampanjen ikke gjaldt på den aktuelle strekningen. Den gjaldt kun for vin-destinasjoner, fikk han vite.
Mannen var helt sikker på at han ikke hadde misforstått, og mente han i så fall var blitt misledet av Norwegian.
I bøtter og spenn
Han klagde derfor saken inn for flyklagenemnda. Det skulle vise seg å være et lurt grep.
Saken gjaldt en kampanje Norwegian hadde tidligere i vår. Der lovet selskapet ekstra bonuspoeng i form av spenn, tilsvarende 50 prosent av prisen på billetten.
Spenn er den nye bonusordningen hos Norwegian, og som skal erstatte dagens cashpoints.
Mannens billetter ville gi ham 25 755 spenn for turen, til en verdi av 2 575 kroner.
Kan se prisen
Norwegian har i sitt avslag vist til at mannen ikke kunne få spenn-bonusen, fordi kampanjen ikke omfattet den ruten mannen reiste.
Selskapet mer enn antyder at kunden selv burde ha oppdaget feilen før bestillingen.
Selskapet viser til at en kunde, som bestiller kampanje-billetter, selv kan se prisen og fordeler reisen gir. Dette kan kunden se under bestillingsprosessen, og før vedkommende gjennomfører bestillingen.
Derfor, mente Norwegian, kunne mannen ha valgt å droppe bestillingen, hvis han ikke var fornøyd med den prisen han fikk oppgitt.
Ny flybillett
Nå har flyklagenemnda sett på denne saken, og gir i sitt vedtak mannen fullt medhold.
Nemnda viser til teksten i kampanjen der det het: – Bestiller du en tur/returbillett tjener du så mange spenn, at du kan kjøpe en ny flybillett til din neste reise og betale med spenn.
Dette, mener nemnda, gir ikke kunden noen indikasjon på at kampanjen var begrenset til visse destinasjoner.
– En slik utelatelse er egnet til å påvirke forbrukernes kjøpsadferd på en villende måte, mener nemnda.
Gitt en forventning
Nemnda støtter seg også til en avgjørelse i Høyesterett når den konkluderer saken.
Den mener at Norwegian sin markedsføring og manglende informasjon under bestillings-prosessen, har gitt en berettiget forventning om at kjøpet ga rett til 25 755 spenn-poeng.
Derfor anbefaler nemdas flertall at Norwegian utbetaler 25 755 spenn eller 2 575
kroner til kunden.
