«Charterfeber»: – Unyansert og utdatert

"Charterfeber" er inne i sinn 13. sesong på TV3. Serien legger sin hovedsatsing til nordmenns favorittøy, Gran Canaria. Foto: Viasat

TV3-serien «Charterfeber» får charternæringen i Norge til å riste oppgitt på hodet. Bransjen mener den skaper et fullstendig feil bilde av dagens pakketurister.

I år etter år har serien fulgt ulike charter-figurer på reise til Kanariøyene. Spesielt på nordmenns favorittøy, Gran Canaria.

I september startet sesong nummer 13. TV-selskapet selv omtaler serien med at «den viser flere reisegrupper på sydenturen der de tar dypdykk inn i alt som Syden har å by på. Alt fra båtturer og kamelsafari til festing, badeland og sightseeing.» 

Kommunikasjonssjef Beatrize Rivera i Apollo Reiser til flysmart24 er ikke spesielt begeistret over måten charterbransjen fremstilles på i serien:

– Programmet har jo utvilsomt bidratt til å sementere et bilde av charterturisten som er både unyansert og utdatert, sier Rivera til flysmart24.

Ny sommerfavroitt

Apollo kunne for noen dager siden fortelle om et svært godt salg av sommerreiser til neste år, med en økning i bestillinger på 25 prosent i forhold til i fjor.

For Hellas-spesialisten er det greske øyer som lokker mest. Men selskapet ser også en annen trend:

– Også Gran Canaria peker seg ut som en ny sommerfavoritt. Den spanske øya har i flere tiår vært et populært vinterreisemål, men befester nå posisjonen som helårsfavoritt, sier Rivera.

Kritikk mot «Charterfeber»

Det er i forlengelsen av den økte interessen for de spanske øyene, at kritikken mot «Charterferber» dukker opp.

Det viser seg nemlig at charterferien er en ferieform som lever i aller beste velgående, og holder seg stadig populær.

– Mange har jo en veldig forutinntatt oppfatning av hva charter egentlig er: Det skaper naturligvis en del misforståelser rundt hele reiseformen. Jeg velger å skylde litt på tv-programmet «Charterfeber» her, sier Rivera.

Har utviklet seg

Hun mener tv-programmet fremstiller charter-turistene både feilaktig og karikert.

– Når jeg legger litt av “skylden” bak fordommene til charterreisen på programmet, handler det derfor nettopp om hvordan den snevre representasjonen bidrar til å skape en stereotypi. Den stemmer ikke med virkeligheten, sier Rivera.

flysmart24 har bedt produksjonsselskapet bak «Charterfeber», Viasat, om å kommentere denne kritikken. Til tross for purringer har selskapet unnlatt å besvare våre henvendelser.

Enormt utvalg

Rivera mener at de fleste av deres gjester ikke ville ha kjent seg igjen i det bildet som tv-serien skaper.

Artikkelen fortsetter under bildet

«Charterfeber bidrar nok til en viss skepsis»

Beatrize Rivera. Foto: Apollo

– Dagens charterkunde er jo enhver nordmann – nettopp grunnet det enorme utvalget av ulike hotell og konsepter. Det bunner i at charterreisen har utviklet seg enormt siden 60-, 70- og 80-tallet. Charterarrangører tilbyr jo ikke bare reiser til Playa del Inglés eller Magaluf – eller hoteller i høyblokker med all inclusive. Snarere tvert om, sier Rivera.

Hun tror ikke at «Charterfeber» skremmer folk fra å velge charter.

– Så mye påvirkningskraft tror jeg ikke programmet har. Men det bidrar nok til en viss skepsis – spesielt blant de som ikke har reist på denne måten selv på mange år, sier hun.

Unge velger charter

– Det betyr jo derimot bare at vi som pakkereise-arrangører må bli enda flinkere til å fortelle hva charter faktisk er i dag. Det er alt fra boutiquehotell og lokale perler til rendyrkede sportshotell, sier hun.

Hun viser til et interessant trekk, der man ser at charterferien de siste årene har vist en økning blant de unge voksne. Det gjelder kunder mellom 18 og 25 år.

Pris og effektivitet

– Disse reiser ikke like ofte som eksempelvis seniorene, grunnet økonomi og tidsbegrensninger. Men stadig flere av dem velger en charterreise eller en ferdig pakkereise fremfor å pakke selv. Flere internasjonale rapporter viser også at dette er en trend, nettopp fordi de unge vektlegger prisgunstighet og effektivitet. De vil at det skal være enkelt, og kreve minimalt av tid og planlegging – og der treffer jo charteren helt perfekt, sier Rivera.