I helgen har flyselskaper verden over jobbet med å modifisere programvaren om bord på flere tusen fly.
Det var den europeiske flyfabrikken Airbus som utløste dramatikken sent fredag, da det ble kjent at det var behov for umiddelbare tiltak på flytypen Airbus A320.
Den europeiske flysikkerhets-organisasjonen EASA sendte så ut et nøddirektiv som krevde programvare-oppdateringer på alle Airbus A320.
Dette er en kort- og mellomdistanse-flytype som blant annet SAS bruker.
Feil oppdaget
Flyselskapene ble bedt om å oppdatere programvaren på rundt 6 000 fly av denne typen.
Det hadde da blitt oppdaget at kraftig solstråling kunne ødelegge data som er kritisk for flyenes kontrollsystem. Feilen oppstå på et fly fra det amerikanske selskapet JetBlue.
Flyselskapene ble bedt om å ta umiddelbar affære, og det ble i flere medier meldt om fare for store forstyrrelser i flytrafikken den påfølgende dagen.
Kunne gå i rute
Det skjedde ikke. Hos SAS gikk de ansatte straks i gang med å utbedre de forholdene Airbus-fabrikken hadde gitt ordre om.
Det ble jobbet hele fredag og natt til lørdag, med å sikre korrekt innstilt programvare.
Det gjorde at alle Airbus A320-fly selskapet skulle bruke den påfølgende dagen, ble sjekket i tide og kunne ta av etter rutetabellen.
Alle fly klare
Det har fått SAS sin toppsjef, Anko van der Werff, til å rykke ut med en hyllest til sine ansatte for den innsatsen de viste da alarmen fra Airbus-gikk:
– På SAS – Scandinavian Airlines brettet teamene våre opp ermene og jobbet gjennom natten. Om morgenen var alle aktuelle fly klare og trygge til å fly. Og takket være deres utrolige innsats opererer flyvningene våre som vanlig i dag, skrev van der Werff på sin Linkedin-konto i helgen.
Reagere raskt
Han understreket også hvor avgjørende viktig sikkerheten er for SAS og resten av luftfarts-bransjen:
– Sikkerhet er alltid vår høyeste prioritet. Denne episoden viste SAS sin evne til å reagere raskt og bestemt når det uventede skjer. Viktigst av alt sørget teamenes dedikasjon for at vi kunne levere det reisende forventer: trygge, pålitelige og smidige reiser, skrev SAS-sjefen.
Feilrettingen viste seg å ikke bli så omfattende som fryktet for mange av flyene. Mandag morgen er det bare et fåtall fly globalt som ennå ikke er godkjent for å gjenoppta flyvingene.
