Sikkerhets-regler på fly: – Noen skal evakueres sist

Flypassasjerer må forhold seg til en rekke sikkerhets-regler før, under og etter flyvningen. Hva er forklaringen på diss reglene? Foto: Shutterstock

De som reiser med fly må flere ganger under flyturen forholde seg til flere ulike sikkerhets-krav.

For passasjerene er det ikke alltid like enkelt å forstå hensikten med reglene.

Hvorfor må du for eksempel avslutte all bruk av ladekabel fra setet ved avgang og landing?

Hvorfor får du beskjed om å dra opp solskjermen på alle vinduer før landing?

Har en hensikt

Og hvorfor blir alle bevegelseshemmede passasjerer plassert på vindussete?

Disse, og andre regler, blir håndhevet uten unntak. Reglene er der av en bestemt hensikt.

Derfor har mange opplevd å bli tilsnakket av kabinpersonalet, hvis de ikke har rettet seg etter kabinbesetningens beskjeder.

Men hvorfor er disse reglene der?

Ekspertens forklaring

En av dem som kjenner sikkerhets-bestemmelser på fly best her i landet, er den tidligere SAS- og Braathens-kapteinen Jarle Gimmestad. Han driver i dag selskapet Gimmestads AS.

Han har jobbet med å bedre sikkerhetskulturen på fly i mange år nå.

Han forklarer bakgrunnen for de ulike reglene om bord:

Bevegelseshemmede får ikke sitte ved nødutgang. Dette fordi de kan hindre og forsinke evakuering i tilfelle en nødsituasjon.

– I tillegg blir de som sitter ved nødutgang briefet fordi de på signal å åpne nødutgangen, og blir instruert i hvordan de gjør dette, sier Gimmestad.

Unngå ledninger

USB-ladning må opphøre ved avgang og landing. Bakgrunnen er her at man vil unngå at ledningene skal være en hindring ved en eventuell evakuering. Det samme er forklaringen på at alt av klær også skal fjernes fra setet, at gardiner og utstyr sikres. Det skal være clean cabin for mulig evakuering.

– Personlig beholder jeg sko og yttertøy på ved start og landing. Det beskytter mot skader, varme og kulde, sier Gimmestad.

Åpne «rullegardinen» ved avgang og landing. Reglen fins fordi kabinbesetningen skal kunne se ut på hvilken side av midtgangen det eventuelt brenner, og åpne nødutganger i forhold til det. Men også for at øynene skal kunne venne seg til dagslyset utenfor flyet, også dette i tilfelle en akutt hendelse.

Blir evakuert sist

Må sitte ved vinduet. Reisende som er bevegelseshemmede blir alltid plassert ved vinduet. De skal ikke kunne blokkere andre hvis alarmen går. – De evakueres sist av samme grunn. Dette er en veldig vanskelig etisk sak, innrømmer Gimmestad.

Av med headset. Alle får beskjed om å ta av headset når kabinpersonalet gjennomgår sikkerhets-instruksen. – Vi vet at ca 10 prosent gjør dette. De skal være bjellesauer ved en evakuering, sier Gimmestad. Bjellesauer er de som starter evakuering ut av flyet og bidrar til å sette tempoet, slik de andre passasjerene følger etter.

Stenge toalettene

Løsne sikkerhetsbelte ved tanking. Er det behov for å tanke flyet før avgang, får alle som har kommet inn i flyet beskjed om å ikke ha setebeltet på. Denne regelen er innført fordi det skal kunne gå kjapt for passasjerene å evakuere kabinen, i tilfelle det skulle oppstå brann under tanking.

Stenge toalettet. Det samme ligger bak regelen om at alle toaletter om bord blir stengt når flyet tankes. Man vil ikke risikere at noen befinner seg inne på toalettene, i tilfelle det skulle oppstå behov for evakuering.

Sitte fastspent ved ankomst. Et siste eksempel er mer kjent for de fleste. Det handler om å ha belte på, og bli i setet til flyet står stille. – Dette er rett og slett for å hindre fallskader ved bråbrems, sier Gimmestad.