Flere super-jumboer inn i trafikk – skal fly i 16 år til

Det Dubai-baserte flyselskapet Emirates skal fase inn enda flere fly av typen Airbus A380. Det er verdens største passasjerfly. Foto: Emirates

De som frykter at verdens største passasjerfly skal fases ut av trafikk med det første, kan senke skuldrene.

Flymodellen Airbus A380 er superpopulær blant svært mange flyreisende.

Likevel har mange selskap pensjonert den eller er i ferd med å fase den ut, fordi den er uøkonomisk i drift. Produksjonen av denne flytypen ble stanset for flere år siden.

Det Dubai-baserte flyselskapet Emirates er verdens største operatør av Airbus A380, med nærmere 100 slike maskiner på vingene.

Setter inn i trafikk

Nå har selskapet besluttet å investere ytterligere i modernisering av flåten av luftens konge.

Selskapet flyr for tiden rundt 95 A380-maskiner, og ønsker å øke dette tallet til 110 neste år, ifølge informasjon Emirates-sjef Tim Clarke har gitt til markedet den senere tid.

Dette skal Emirates gjøre ved å hente inn flere av de A380-flyene som har blitt parkert de senere årene. Planen er langsiktig. Selskapet skal fortsette å fly disse flyene frem til 2041.

«Wow følelse»

Det blir med andre ord en romslig mulighet til å teste ut hvordan det er å fly disse kjempe-flyene, for dem som ennå har det til gode.

Flyet er fortsatt svært populært blant de reisende, og det skaper fortsatt for mange en reell «wow følelse» å se denne store flymaskinen.

– Dimensjonene er nesten ufattelige med et vingespenn som nesten er like bredt som flyet er langt, sier Emirates sjef i Norge, Terje Grue, til flysmart24.

Flyr fra København

Emirates flyr hver dag med en Airbus A350 mellom Dubai og Oslo Lufthavn.

For oss nordmenn er nærmeste mulighet for å oppleve super-jumboen i København. Derfra har Emirates en daglig avgang til Dubai med A380. Riktignok uten first class.

Det spesielle med A380-flyet er at den har passasjer-kabin i to etasjer, som løper gjennom hele flyets lengde.

Innvendig byr flyet på en kabin som føles stille med god luftkvalitet, og en god romfølelse som merkes godt i economy class.  

Byr på dusj

I de andre reise-klassene har Emirates sine A380-fly tilbud til sine passasjerer, som det ikke fins maken til i andre fly som er i passasjertrafikk:

– Vi kan ikke se bort fra at våre helt ikoniske produkter i business og first class, holder interessen for å reise med nettopp dette flyet svært høy, sier Grue.

Det dreier seg om muligheten for å ta seg en dusj på 30.000 fot, dersom man flyr i first class. Eller noe godt i glasset i flyenes On Board Lounge for reisende i business class.

Blir ikke lei

– Disse loungene blir populært omtalt som «baren». Dette er tilbud som for mange ikke er helt dagligdags og skaper nysgjerrighet. For dem av oss som har dusjet på 30.000 fot, så er det en ting man ikke blir lei av, sier Grue.

De A380-flyene som skal hentes inn fra langtids-lagringen, skal pusses opp og få moderne kabininteriør, slik dagens kjempe-jumboer allerede har.

Det vil koste flesk og har en investeringsramme på mer enn 5 milliarder amerikanske dollar, som tilsvarer over 50 milliarder norske kroner.

Arbeidshest

Dessuten vil de også få moderne og raskt nettverket.

– Vi starter innføringen av Space X’ Starlink neste år, sier Grue. Det, mener han, viser at selskapet satser langsiktig med denne arbeidshesten innen luftfarten.

A380-flyet som flyr fra København til Dubai daglig har to klasser. Det har en samlet kapasitet på 615 passasjerer. Det betyr 557 seter i economy class og 58 i business.

Fra Dubai er det en rekke muligheter for å fly A380 – Bangkok, Singapore, Tokyo, Bali, Sydney, Perth, Brisbane – for å nevne noen.