Den lange flyturen fra Asia til Europa ble en prøvelse for de to nordmennene. Nå får de plaster på såret for påkjenningene.
Kjæresteparet fløy fra Tokyo til Oslo, via København, med SAS. Det skulle bli en flytur som bød på flere uventede hendelser for de to.
De fikk ikke setene de hadde betalt for. De ble sølt kaffe på av kabinpersonalet.
De måtte også sitte i sterk stank hele veien, etter at et barn foran dem kastet opp to ganger.
Det skjedde uten at besetningen, ifølge de to nordmennene, gjorde noe for å rydde opp og fjerne lukten på den over 13 timer lange flyvningen.
«Dårlig behandling»
– Ekstremt dårlig behandling, konkluderer kjæresteparet. De klaget til SAS etter turen, og krevde 20 000 Euro Bonus-poeng i erstatning.
Dette avviste SAS, men kunne etter hvert strekke seg til 4 000 bonuspoeng. Det var mannen ikke fornøyd med, og klaget saken inn for flyklagenemnda.
Der har den nå vært til behandling i nemnda, som har fattet en beslutning i saken.
Bedre komfort
Bakgrunnen for klagen var flyturen der de to hadde sikret seg plass i flyet med seter som gir bedre komfort og benplass.
Disse setene fikk de ikke, de opplevde å bli nedgradert uten forvarsel og uten kompensasjon.
Under flyturen sølte et besetningsmedlem varm kaffe på mannen, men ga ingen unnskyldning eller ordentlig hjelp. Bare to servietter og synlig frustrasjon, ifølge mannen.
Fjernet ikke
Et barn som satt foran dem kastet opp to ganger. Heller ikke da grep besetningen inn. Mannen forventet at de ville rengjøre området, eller fjerne den sterke lukten. Det skjedde ikke.
Den reisende skriver til nemnda at de satt i synlig skitne og uhygieniske forhold resten av flyturen.
– De ble ikke tilbudt alternative seter. Både mannen og kjæresten ble berørt av disse problemene, som forårsaket fysisk ubehag og stress, het det i klagen.
SAS avviser klagen. Men innrømmer at de to ble flyttet til andre seter i flyet, enn de som opprinnelig var bestilt. Dette har SAS rett til å gjøre, mener selskapet, og det uten refusjon.
Ubehag og stress
De andre hendelsene på turen, som sterk lukt og kaffesøl, erkjenner SAS kan ha betydd både uebehag og stress.
SAS ønsket derfor å tilby mannen 4 000 EuroBonus-poeng, og refusjon av utgifter i forbindelse med kaffesølet. Hvis utgiftene kan dokumenteres.
Nemnda har vurdert de to forklaringene, og skriver i sitt vedtak at hendelsene om bord «utvilsomt innebar belastninger for mannen.»
Den mener en kompensajon på 4 000 bonuspoeng er rimelig. Men nemnda stanser ikke der.
Den tar også for seg beløpet paret måtte ut med, for å sitte på seter som ga bedre benplass på turen.
Skal ha refundert
Dette har SAS avvist å refundere. Det mener nemnda er feil, og mener de fikk dårligere seter enn det de hadde betalt for.
Derfor, mener nemnda, har de krav på å få tilbakebetalt 996 kroner som den bedre seteplasseringen hadde kostet.
De to reisende har betalt for en ytelse de ikke har mottatt, konkluderer nemnda.
