SAS har over lang tid nå markedsført seg med at selskapet hører til i Europa-toppen, når det gjelder en viktig konkurranse-faktor blant flyselskapene.
I mange måneder har SAS figurert som nummer én eller to når det gjelder punktlighet, og knivet om posisjonen som best i klassen med islandske Icelandair.
For november har denne situasjonen endret seg dramatisk:
Ned fra pallen
Icelandair er fortsatt nummer én, mens SAS plutselig er skjøvet ut av pallen og langt ned på listen.
For november er SAS ranket som nummer seks på oversikten over de 10 beste på punktlighet i Europa.
Det er analyseselskapet Cirium som fører statistikken fortløpende, og som torsdag har sluppet oversikten for november måned.
Dette er de beste
Denne viser oversikten over de 10 beste.
Tallene bak flyselskapets navn forteller om hvor stor prosentandel av flyene som ankom i rute i november:
- 1. Icelandair – 88,0 prosent
- 2. Austrian Airlines – 87,9 prosent
- 3. Sun Express – 87,4 prosent
- 4. ITA Airways – 87,2 prosent
- 5. Vueling – 86,5 prosent
- 6. SAS – 86,1 prosent
- 7. Iberia Express – 86,0 prosent
- 8. Wizz Air – 85,6 prosent
- 9. Iberia – 85,3 prosent
- 10. Turkish Airlines – 85,0 prosent
Kilde: Cirium
Det er også verdt å merke seg at Norwegian ikke lenger er på 10 på topp-listen.
Dette er et selskap som vanligvis også er blant de beste i Europa på denne punktlighets-rankingen. Men nå altså ikke for november måned.
Slik måles punktlighet
Så må vi gjenta hvordan punktligheten måles.
Da anvender Cirium den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.
Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter offisiell rutetid.
Lander flyet 14 minutter og 59 sekunder etter oppsatt rutetid, blir det likevel regnet som om det har landet i rute.
