Det gjelder helt bestemte regler for når et flyselskap kan bli gjort erstatnings-ansvarlig for en forsinkelse.
Disse bestemmelsene forsøker selskapene ofte å komme seg unna.
Bakgrunnen er opplagt: De vil som regel gjøre alt for å slippe å betale erstatning til reisende som blir rammet, og som har krav på penger i kompensasjon.
Gikk ikke bra
Det nederlandske lavprisselskapet Transavia Airlines, eid av KLM og Air France, forsøkte seg på «en spansk en» overfor to norske passasjerer.
Det gikk ikke spesielt godt.
Utgangspunktet var en flytur fra Oslo til Eindhoven, en av rutene selskapet opererer i Norge.
De to nordmennene skulle fly med selskapet en sen søndag kveld sist sommer.
Måtte ta buss
Denne flyvningen ble forsinket. Og i stedet for å lande i Eindhoven, gikk flyet til Amsterdam.
Fra Schiphol gikk det med buss til bestemmelsesstedet, og der ankom de 3 timer og 50 minutter forsinket.
Derfor presenterte nordmennene et krav om forsinkelseserstatning overfor selskapet, hver på 250 euro – det tilsvarer rundt 6 000 norske kroner for de to til sammen.
Stusset over
Slik erstatning kan utløses hvis man ankommer reisemålet mer enn 3 timer forsinket, samt at selskapet kan sies å være ansvarlig for forsinkelsen.
Transavia sa nei til kravet, og derfor havnet saken i flyklagenemnda. Den har nå avgjort utfallet.
Flyselskapet avviste ikke forsinkelsen, men trakk frem et argument som flyklagenemnda mer enn stusset over:
Vri seg unna
Selskapet ville vri seg unna erstatning ved å påstå at forsinkelsen ikke var over de 3 timene som passasjerene påsto.
Dette fordi man må trekke fra tiden som går med til å laste av og hente bagasjen, som må gjøres uansett hvor man lander.
Fratrukket denne tiden, mente Transavia, ville forsinkelsen plutselig være under 3 timer og dermed ikke erstatnings-pliktig.
Den forklaringen var ny for flyklagenemnda, som ikke bruker mye plass til å avvise at en slik bestemmelse fins:
Avviser totalt
– Anførselen mangler rettslige holdepunkter og kan ikke føre frem, slår nemnda fast.
Den regelen som derimot brukes for å bestemme ankomst-tidspunktet er ifølge EU sine regler når flydørene åpnes. Det er tidspunktet når faktisk ankomsttid skal beregnes.
Nemnda avviser Transavias påstander, og gir derfor de to nordmennene medhold i at de har krav på 250 euro hver i erstatning fra selskapet.
