Turister fra Norge og alle andre land har fått merke på lommeboken, at det å feriere i Syden har blitt mye dyrere de senere årene.
Selv om prisnivået i nær sagt alle andre land er mye lavere enn her hjemme, har den globale inflasjonen også blitt merkbar i populære ferieland.
Dette gjelder land som Spania, Hellas, Frankrike, Italia og Tyrkia.
Bruker penger annerledes
Det at turistene derfor velger å bruke feriepengene sine på en annen måte enn før, har ikke minst restaurant- og kafénæringen i mange land fått merke.
En av dem som følger forbruksmønsteret blant turister i Spania, er Joel Luna. Han er ekspert på strategiske allianser og grunnlegger av selskapet Jointure.
Han gir i bransje-nettstedet Tourinews denne dommen over dagens forbruksadferd til de millioner av turister som kommer til landet:
«Utdødd luksus»
– Å spise ute tre ganger om dagen er en utdødd luksus, sier han.
Dette står i sterk kontrast til «de glade dager» før pandemien.
Da kunne turister koste på seg måltider ute, og til en pris som ofte var langt lavere enn hjemme.
Etter pandemien har dette snudd.
Har ikke råd
Prisen på selve reisen har blitt så dyr og prisene for å spise ute så høy, at svært mange spiser flere måltider på rommet. De kjøper mat i butikkene og tilbereder på hotellet, for å strekke feriebudsjettet, slik flysmart24 har fortalt.
– Inflasjonen «drepte» dagens meny, sier Luna. Han peker da på de rimeligste rettene som fins på så å si alle restaurant-menyene.
Luna sier at det å kjøpe mat på supermarkedene har blitt den eneste måten turistene kan ha råd til å gjennomføre sine reiser på.
Billigere alternativer
Han forklarer også en vesentlig del av nedgangen for restauranter og kafeer, med fremveksten av Airbnb-utleide leiligheter.
– Hvis du får en leilighet med kjøkken, går du ikke ned til restauranten, du går ned til Mercadona. Butikkene deres har blitt det offisielle spiskammeret for turist-leiligheter, sier Luna.
Han peker også på billige strandbarer som tilbyr rask ferdigmat for noen få euro, langt under det et restaurantbesøk koster.
