Trangt om plassen: – Problematisk oppførsel

Håndbagasje er ofte et konfliktområde på fly. Bagasjeplassen i hyllene er begrenset. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Å ta betalt for håndbagasje har blitt en viktig inntektskilde for mange flyselskaper. Men det fins de som utnytter systemet og skaper trøbbel for andre reisende.

Det er de som tar med seg en så liten håndbagasje at den kan legges under setet foran, slik at den kan tas med gratis.

Men det er ikke det som skjer, kan erfarne reisende fortelle. Dette er det de gjør:

Får bedre plass – gratis

De putter likevel bagasjen i bagasjehyllen. Ingen kontrollerer om de har betalt eller ikke for dette. Slik slipper de å måtte betale for hylleplassering.

Ikke nok med det. De får heller ingen bagasje ved føttene som opptar plass, slik kan de strekke ut benene under flyreisen uten at plagsom bagasje begrenser plassen.

– Dette oppleves til stadighet. Dette er en problematisk oppførsel, forteller en erfaren flypassasjer, Afrodyta Papadopulu, til flysmart24.

Må betales for

Hun har selv erfart dette på flyreiser der én håndbagasje, som man skal plassere under setet foran, er inkludert i billettprisen.

Dersom man vil ha en større håndbagasje, eksempelvis en trillekoffert som kan plasseres i bagasjehyllen, må dette kjøpes som tillegg.

Det oppleves imidlertid til stadighet at de med håndbagasjen som skulle under setet, likevel plasserer den i bagasjehyllen. Og det uten at flypersonalet reagerer.

«Flyselskapene må reagere»

– Dermed er bagasjehyller fort fylt opp med ryggsekker og bager, slik at det ikke blir plass til kofferter man betalte for. Det er slapt av flyselskaper at de ikke sier fra, og ber folk om å fjerne sin håndbagasje fra hylla om de ikke betalte for det, mener Papadopulu.

De passasjerene som ikke finner plass for den håndbagqsjsen de har betalte for, må selv vandre gjennom flyet og lete etter ledig plass.

– Dette forsinker både ombordstigning og tømming av flyet, mener hun.

Norwegian: God kontroll

Norwegian er et av flyselskapene som tar ekstra betalt for å kunne legge håndbagasjen i bagasjehyllen.

Kommunikasjonsrådgiver Eivind Hammer Myhre i Norwegian, sier til flysmart24 at selskapet har god kontroll med håndbagasjen til passasjerene.

– Betalt håndbagasje sjekkes ved innsjekkingsskranken og ved gate. De aller fleste som har dette inkludert har også en tidligere boarding-gruppe. Så vi opplever sjeldent at det blir problemer rundt det. Dersom det skulle bli fullt i hattehyllene prioriterer vi kofferter og annen håndbagasje som ikke får plass under setet. Da ber vi passasjerer som har vesker, sekker og annet som får plass under setet, om å plassere det der, sier Hammer.

SAS: – Kontrollerer spesielle avganger

Øystein Schmidt, pressesjef i SAS i Norge, sier til flysmart24 at selskapet har ekstra fokus på avganger der det tradisjonelt er mye håndbagasje blant de reisende:

– Dette er gjerne knyttet til type billett som er solgt. Når mange reiser med billetter som ikke inkluderer innsjekket bagasje, setter vi inn ekstra ressurser for å følge opp og sikre en smidig og komfortabel reise for alle om bord, sier han.

Beslutningen om å gjennomføre kontroll av håndbagasje ved gaten, er det hos oss SAS Ground Handling som står for.

– Disse kontrollene skjer jevnlig og er tilpasset behovet på de spesifikke avgangene. Ved avganger med mange reisende som kun har håndbagasje, gjennomføres kontrollene noe oftere for å sørge for at alle passasjerer får plass til bagasjen sin. Og at ombordstigningen går effektivt, sier Schmidt.