«Alt» var galt – fant 16 mangler ved reisen

Klagene rant inn etter ferien på Korfu. Det meste var galt med oppholdet. Foto: Shutterstock

Hotell-ferien i Syden ble slett ikke slik det norske paret og deres barn hadde sett frem til.

I en klage etter hjemkomst lister de opp ikke mindre 16 ulike forhold, som de mente var feil ved reisen og hotellet de bodde på.

Ut fra listen over påståtte feil, var så å si «alt» galt.

På bakgrunn av dette krevde de pengene tilbake for hele ferieoppholdet, i alt 22 300 kroner. I praksis ville de da ha feriert gratis.

Bedre enn gjennomsnittet

Reisearrangøren, Apollo, strakk seg et stykke. Men nektet å refundere hele beløpet for ferien.

Derfor ble tvisten en sak for pakkereisenemnda. Den har nå behandlet kravet fra de norske gjestene.

Striden dreide seg om et opphold på hotellet Likithos Village på den greske ferieøya Korfu for to voksne og ett barn.

Det er et hotell med 3+ soler i Apollos katalog. Hotellet scorer også høyt på Tripadvisor.

Apollos klassifisering tilsier at det dreier seg om et hotell som er bedre enn gjennomsnittet i sin kategori.

Fant massevis av feil

Det stemte åpenbart ikke, ifølge de norske reisende.

I løpet av den uken oppholdet varte, fant de i alt 16 forhold de var misfornøyd med i forbindelse med reisen:

Det var forsinkelser og kritikkverdig sikkerhet ved busstransport fra flyplassen. Dessuten møkkete leilighet ved ankomst, dårlig standard og vedlikehold av leiligheten. I tillegg problemer med aircondition gjennom hele oppholdet, og et løst dolokk som førte til at barnet falt ned.

Det var videre maur og insekter på rommet. Det oppsto skade fra solseng. De hadde problem med baderomsdør, og de pådro seg insektbitt fra terrassemøbler. De ble utsatt for vepsestikk, plutselig vannmangel og det var dårlig informasjon om mat og drikke ved bassengområdet.

Dårlig sikkerhet

Dessuten var det ingen kjeler som fungerte på induksjonsplatetoppen. De opplevde mangelfull rengjøring i fellesområdet og frokostområdet. Lekeområdet for barn svarte ikke til forventningene.

Da de skulle reise hjem, oppdaget de manglende sikkerhetsbelter og dårlig aircondition på returtransporten.

Alt i alt mente de to at de hadde krav på hele reisens pris tilbake.

Apollo hadde, før behandlingen i pakkereisenemnda, innrømmet et avslag på 6 000 kroner. Dette som kompensasjon for mangler Apollo er enig med paret i.

«Gjorde sitt beste»

Men selskapet opplyste også til nemnda, at de fortløpende hadde forholdt seg til alle klagene fra nordmennene i løpet av deres opphold.

– Apollo anser at hotellet og Apollos personale på plass, fortløpende gjorde sitt beste
for å rette forholdene reisefølget ikke var fornøyde med, skriver selskapet til pakkereisenemnda.

Det er gitt et prisavlag på rundt 30 prosent av reisens pris. Senere er det forhøyet med ytterligere 2 500 kroner, slik at den totale tilbakebetalingen ble på 8 500 kroner.

Nok er nok

Dette får holde, mener pakkereisenemnda som sier blankt nei til parets krav om å få hele reisens pris tilbake.

Nemnda er klar på at mangler ved oppholdet kvalifiserer for prisavslag, og finner at det gjelder i denne saken.

Likevel avslår de parets krav om total refusjon:

– Nemnda anser ikke at de påberopte forholdene tilsier et større prisavslag, konkluderer den kort.