Tapte sak om 200 kroner – nekter å betale

Norwegian tapte sak etter forsinkelse. Det nekter selskapet å følge. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De reisende ble nektet å sjekke inn bagasje på flyplassen. Dette mente de var feil av flyselskapet, og rettet et krav om refusjon mot Norwegian.

Saken gikk hele veien til flyklagenemnda, som i en avgjørelse ga de reisende medhold.

Nemnda falt ned på at kundene hadde krav på 200 kroner i refusjon.

Nekter å betale

Dette beløpet nekter Norwegian nå å betale, og har gitt flyklagenemnda beskjed om dette.

Saken har sitt utspring i en flyreise fra Bergen til Krakow i april i år.

Den viser at det ikke alltid er de store summene det er snakk om, når det gjelder etstatningssaker i luftfarten.

Satte igjen bagasje

De tre personene hadde sjekket inn på nettet før reisen. Så viste det seg at flyet i første omgang ble forsinket i nesten en time.

Da de skulle sjekke inn bagasjen, ble de avvist. Dette skjedde 35 minutter før opprinnelig avgang og nær halvannen time før forsinket avgang. Grensen hos Norwegian er 45 minutter før avgang.

Resultatet ble at de måtte kvitte seg med mye bagasje, for å reise med kun håndbagasje.

Må møte opp

Ved avgang viste det seg at forsinkelsen ble enda større, på nær 2 timer.

Etter turen mente de at de hadde blitt avvist på feil grunnlag, noe Norwegian nektet for.

Selskapet viste til at passasjerene må møte opp på flyplassen i tide, til tross for at de blir informert om forsinkelser på deres flyvning.

– Forsinkelser er ofte uforutsigbare. Og flyselskapene må derfor sørge for at passasjerer, bagasje og dokumenter er klare i tilfelle avgangs-tidspunktet endres igjen, svarte Norwegian.

Står på sitt

Et flertall i flyklagenemnda mente at Norwegian ikke hadde informert de reisende tydelig nok om innsjekkingstider, når det oppsto forsinkelse.

– Dette kunne enkelt vært gjort i den SMS som klager fikk med informasjon om forsinkelsen, mente nemnda da den behandlet saken i oktober.

Resultatet av den seks måneder lange feiden ble, at Norwegian ble anmodet om å betale de reisende et beløp på 200 kroner for bagasjen de ikke fikk sjekket inn.

Norwegian: – Ikke ansvarlig

Men dette godtar ikke Norwegian.

Flyselskapet har benyttet sin rett til å nekte å følge vedtak i nemnda.

Det har skjedd i denne saken, og med denne begrunnelsen:

– Norwegian kan ikke holdes ansvarlig for passasjerer som ikke overholder den påkrevde
innsjekkingstiden, svarer selskapet nemnda.