Prestisje-rute til Kina stanses etter bare fem måneder

Hainan Airlines har fløyet tre ganger i uken mellom Beijing og Oslo. Nå stanses ruten, i alle fall i november og desember. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den første direkteruten mellom Oslo og den kinesiske hovedstaden Beijing ble åpnet i mai, med stor pomp og prakt. Nå stanses den i to måneder. Flyanalytiker tror ikke ruten blir gjenopptatt etter stansen.

Selskapet Hainan Airlines har varslet at ruten opphører i november og desember. Om den noen gang kommer i gang igjen er også Oslo Lufthavn usikker på, skriver reiselivsmagasinet Travel News.

Dermed står Oslo Lufthavns store prestisjeprosjekt i fare for å havarere. Lufthavnen jobbet intenst over flere år for å komme i gang med en direkterute til et av verdens hurtigst voksende markeder.

Gleden var derfor stor da Hainan omsider sa ja, og første avgang var den 15. mai i år. Siden har ruten vært operert tre ganger i uken gjennom hele sommeren.

Den nye forbindelsen, som startet med helårlig drift som mål, var ikke bare en ny flyrute.

Ruten ble også sett på som et bevis på at det politiske klimaet mellom Norge og Kina var gjenopprettet etter flere år med et iskaldt forhold på det offisielle plan etter at Liu Xiaobo fikk Nobels fredspris i 2010.

Derfor ble også næringsminister Torbjørn Røe Isaksen hentet inn for å stå for selve åpningen. At en statsråd åpner en flyrute skjer ikke ofte.

Nå bekrefter kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen på OSL overfor bladet at kineserne har besluttet å stase ruten i november og desember. Han kan ikke si noe om ruten gjenopptas etter oppholdet på to måneder.

De aktørene innen reiselivet som har observert utviklingen rundt denne første direkteruten, har også sett at en klar majoritet av passasjerene har vært kinesere på reise til og fra Oslo.

Da ruten startet uttrykte flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs stor skepsis til muligheten for Hainan å overleve med sin nye satsing på Gardermoen:

– Jeg tror det blir tungt for Hainan, sa Elnæs til flysmart24.no den dagen ruten åpnet. I dag sier han:

– Hainan er helt avhengig av markedet i Kina og hovedgrunnen til at ruten pauses skyldes mest sannsynlig at det er for liten etterspørsel etter å reise til Norge i vinter. I tillegg har ikke Hainan noe samarbeid med SAS eller Norwegian. Det begrenser muligheten for gjennomgående billetter til for ekssempel  Nord-Norge. Jeg tror det er liten sannsynlighet for at Hainan kommer tilbake til OSL. Selv med tonnevis av laks i lasterommet kunne ikke Hainan regne hjem et positivt ruteresultat, sier Elnæs.

Det fins ingen avganger på ruten i januar, viser flysmart24.nos sjekk torsdag.

Hainan har tidligere vist at selskapet ikke har lang tålmodighet med ruter som ikke leverer økonomiske resultater. Det kuttet to ruter til Skottland under et år etter at de var startet.

Selskapet er ellers rangert som et av de selskapene i verden som yter best service og har det beste produktet. Hainan har oppnådd høyeste rangering – fem stjerner – hos det britiske analyseselskapet Skytrax. det er det bare i alt 10 flyselskaper som har oppnådd.

Lik flysmart24.no på Facebook