– Folk bytter flyselskap hvis de kan spare 20 kroner

Folk som er på jakt etter flybilletter går etter det billigste - ikke det raskeste - alternativet, mener Finn Reise. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Kampen om folks reisepenger er hardere enn de fleste er klar over. Hos Finn Reise kan man se at 20 kroner i forskjell på billettprisen er nok til å få folk til å bytte flyselskap.

– Folk er ute etter å få tak i de billigste flybillettene. Derfor er det prisen – og lite annet – som stort sett bestemmer valget av flyreise for de aller fleste.

Det sier kommersiell direktør i selskapet, Terje Berge, til flysmart24.no. Hans konklusjon bygger på mange års erfaring fra driften av en av landets få uavhengige søkemotorer.

Torsdag kom nyheten om at tidenes første direkterute mellom Oslo og Beijing blir stanset fra november av og ut året. Det på grunn av sviktende etterspørsel.

Flere konkurrerende flyselskaper – blant annet Qatar Airways, Emirates og Turkish Airlines – tilbyr også ruter til Beijing og andre asiatiske byer, men da via deres knutepunkter. Det gjør de til priser som ligger betydelig under det selskaper med direkteflyene tar.

Berge mener dette er nok et eksempel på at det ikke er reisetid, men pris, som avgjør folks valg av flyruter.

Han mener at påstanden om at flyselskapene kjemper om kundene ned til hver eneste krone, slett ikke er tatt ut av løse luften.

– At folk flest går etter prisen er spesielt tydelig når man ser på for eksempel innlandsreiser. Hvis en kunde, som skal reise fra Bergen til Oslo, oppdager under pris-søk at en reise med SAS blir 20 kroner billigere enn hos Norwegian, så blir det SAS. Det skal faktisk ikke større summer  til, sier Berge.

Den samme opptredenen kan Finn Reise se på Europeiske og interkontinentale reiser. Til Asia er konkurransen om passasjerene fra Norge ekstra hard.

Også til USA ser man den samme tendensen. Der kan en kort mellomlanding på en europeisk flyplass spare reisende for hundrevis og tusenvis av kroner i forhold til direkteflyene.

LES OGSÅ: Sto i endeløs sikkerhetskø og mistet flyet – Avinor avviser alt ansvar

Berge sier at han er skeptisk til de mange markeds-undersøkelsene som viser at folk svarer at foretrekker å fly direkte og gjerne vil betale ekstra for det, og at pris ellers ikke har avgjørende betydning for deres valg.

– Det er ofte et misforhold mellom det folk som blir spurt sier at de gjør og hva de virkelig gjør, mener Berge og trekker bl.a. frem hva folk svarer når de får spørsmål om hvor de gjerne vil reise:

– På hver kundeundersøkelse vi kjører før sommeren, svarer minst 10 prosent at de skal til Italia. Når vår fasit foreligger etter ferien viser det seg at bare 1-2 prosent reiser dit. Det blir Spania i stedet, og intet ondt om det valget, sier Berge. Han mener slike eksempler viser at folk nødvendigvis heller ikke vil velge direkteruter, selv om de sier det er det vil velge.

Han nevner også et annet misforhold, og det er omdømmet som lavprisselskapet Ryanair har i den norske opinionen.

Folk er normalt raskt ute og avviser at dette selskapet er et alternativ de vurderer når de skal ut på tur. De legger gjerne til at dette er et selskap de heller aldri vil sette sine bein om bord i. Selskapet har opp gjennom årene vært involvert i mange skandaler, og er ofte forbundet med dårlig service.

– Rart, da, at dette er Europas største flyselskap. Det har dårlig rykte og lav status. Likevel er det klart størst når det gjelder antall passasjerer. Det er fordi få andre selskaper kan slå dem på pris. Se på ruten de har til Oslo. Her har det flere daglige avganger til London som stort sett går smekkfulle hele tiden, sier Berge.

Lik flysmart24.no på Facebook