Sto i endeløs sikkerhetskø og mistet flyet – Avinor avviser alt ansvar

Tirsdag kveld er normalt en dag med begrenset trafikk. Men en time før avgang var ikke nok for kvinnen som havet i endeløs kø i sikkerhetskontrollen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da passasjeren stilte seg opp i sikkerhetskontroll-køen på Oslo Lufthavn over en time før flyavgang mente hun å være ute i god tid. Men køene rikket seg så å si ikke. Selv om hun snek i køen klarte hun ikke å rekke flyet. Det endte med store ekstrautgifter og påfølgende billettkrøll.

Hun mente konsekvensene for henne var urimelige og krevde at Avinor skulle dekke utgiftene hun fikk fordi til kjøp av ny flybillett for flere tusen kroner. Avinor beklager at køene denne dagen var lenger enn flyplassen ønsker at de skal være. Kvinnen får likevel blankt avslag fra flyplassen, som frasier seg ethvert ansvar i saken.

Kvinnen jobber i en fiskeribedrift i Lofoten og skulle reise med SAS nordover til Bodø, og videre til Lofoten. Hun har reist mye. Ut fra tidligere erfaring mente hun å ha god margin da hun stilte seg opp i køen til sikkerhetskontrollen over en time før flyet skulle gå denne tirsdag kveld den 3. september. Normalt en kveld uten de store passasjermengder.

Men det skulle vise seg at én time ikke var nok. I kravet hun har sendt Oslo Lufthavn beskriver hun opplevelsen det var å stå i en kø som så å si ikke bevegde seg:

– Det var veldig lange køer overalt og bare to sluser åpne der jeg sto. Ingen flere ble åpnet. Det var veldig mange fortvilte passasjerer som fryktet at de ville miste flyet. Ingen svar å få da jeg ringte Avinor flere ganger mens jeg sto i køen. Ingen vektere å snakke med. Chattet med SAS, men de kunne ikke hjelpe med noe, skriver kvinnen.

Hun forteller at flere andre reisende trodde det hadde skjedd noe ekstraordinært, siden køene ikke beveget seg.

Slik gikk tiden. Til slutt tok panikken henne. Hun fant ingen annen løsning enn å snike i køen, til andre passasjerers store irritasjon. De hadde jo også fly de skulle rekke, skriver kvinnen.

Selv om hun sprang det hun klarte mot avgangen, var det for sent. Avgangen til Bodø var stengt. Da fikk hun i hui og hast kjøpt en ny billett til Bodø med Norwegian, og rakk den avgangen med et nødskrik.

Men problemene var ikke over. Da hun kom frem til Bodø og skulle ta Widerøe videre til Lofoten ble hun stanset. Billettene til Lofoten var blitt automatisk kansellert fordi hun ikke rakk flyet fra Oslo! Hun klarte likevel å komme seg med flyet, og fikk siste ledige sete fra Bodø og hjem til sine små barn.

Hun legger også til at hun ble nedlatende behandlet av to av sikkerhetskontrollørene på Gardermoen, og at dette var en ekstra byrde i en ellers svært ubehagelig opplevelse. Kvinnen legger ansvaret for det som skjedde på Avinor og Oslo Lufthavn, og vil at Avinor skal dekke utgiftene til Norwegian-billetten som hun måtte kjøpe.

– Oslo Lufthavn har i et brev til meg etterpå faktisk innrømmet at det ikke var nok personale på jobb for å sikre rask nok køavvikling. De beklager dette, men det er lite verd for meg som måtte punge ut for ny billett og  sto i fare for å ikke komme meg hjem i det hele tatt den dagen, sier kvinnen til flysmart24.no.

Avinor avviser ethvert økonomisk krav, og alt ansvar for kvinnens problemer. Joachim Westher Andersen er kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn. Han viser til svarbrevet til kvinnen der OSL vedgår at køene denne dagen tok lengre tid å få avviklet enn normalen:

– Køsituasjonen den 3. september var ikke i henhold det vi anser som innenfor de kvalitetskrav vi til enhver tid ønsker å etterleve, og vi beklager dette på det sterkeste!, skriver OSL i svaret.

Konklusjonen hennes er likevel klar:

– Vi kan ikke se at det er godtgjort at det er utvist uaktsomhet fra Avinors side i denne saken. Lengden på køen i sikkerhetskontrollen vil kunne variere mye i ulike perioder av året og tidspunkter på dagen. Selv om 22-40 minutter i kø er utenfor normalen så ber vi passasjerene beregne god tid da køer vil kunne oppstå i perioder, skriver OSL.

Lufthavnen argumenterer med at det ikke foreligger noen avtale mellom kvinnen og flyplassen, den er mellom kvinnen og flyselskapet.

– For å kunne kreve erstatning utenfor et kontraktsforhold må det foreligge et ansvarsgrunnlag, et økonomisk tap og årsakssammenheng mellom ansvarsgrunnlaget og det økonomiske tapet. Det er skadelidte som fremmer et erstatningskrav som har bevisbyrden for at vilkårene er oppfylt, skriver OSL og konkluderer:

-Vi kan ikke se at det er godtgjort at det er utvist uaktsomhet fra Avinor AS sin side i denne saken.

Når flysmart24.no spør Oslo Lufthavn om ikke enhver regel også åpner for et visst skjønn når flyplassen langt på vei innrømmer for lange køer denne dagen, får vi dette svaret på epost:

– Alle som skal ut å reise må forholde seg til flyselskapets anbefalte oppmøtetid for valgte destinasjon og Avinor jobber kontinuerlig for å levere en så forutsigbar tjeneste som mulig. Det kan likevel oppstå uforutsette hendelser som vil kunne påvirke ventetiden, derfor anbefaler vi alltid å beregne god tid. Vi synes det er leit at den reisende har opplevd en køtid som vi selv ikke er fornøyd med, og dermed mistet sin flight, men noe lenger ventetid i sikkerhetskontrollen kvalifiserer ikke til refusjon av flybilletten, skriver lufthavnens ledelse.