Alle Ving-reiser innstilt mandag etter Thomas Cook-konkursen

Thomas Cook-konsernet er konkurs. Fortsatt uklart mandag morgen hva som skjer med norske Ving. Foto: Thomas Cook

Alle flyavganger med Thomas Cook-selskapene i Norden innstilles mandag. Dette er klart etter at eierselskapet Thomas Cook ble slått konkurs natt til mandag. Det vil ramme 457 norske reisende allerede mandag.

Datterselskapet Ving hadde en flyavgang fra Oslo Lufthavn mandag morgen, til Preveza/Lefkas i Hellas klokken 07.20. Den ble kansellert. Tirsdag skal selskapet etter planen ha av gårde to fly fra Gardermoen, til Mallorca og Tenerife.

I en melding fra Thomas Cook Norden mandag morgen heter det at alle flyavganger blir rammet av konkursen, og at dette i første omgang gjelder mandag.

– Siden flyselskapet som flyr majoriteten av Ving-gruppens gjester i Norden er eid av Thomas Cook Group, vil reisende mandag bli rammet av innstilte fly som en følge av konkursen, heter det i meldingen.

Det rammer 457 norske gjester mandag. 249 skulle ha reist ut, mens 208 skulle hentes hjem.

Selskapets Norden-avdeling skriver at de jobber videre med situasjonen og skal komme med mer utfyllende informasjon utover mandagen. Ving i Norge har varslet en pressekonferanse mandag. Det er et datterselskap av Thomas Cook, og som egen juridisk enhet blir den ikke automatisk omfattet av en konkurs i morselskapet.

Den uavklarte situasjonen får imidlertid også kortsiktige følger:

– Som et resultat av TC Groups konkurs har Vinggruppens ledelse så langt besluttet å avbryte alle flyreiser fra Norden. Vi har i øyeblikket ikke alle svar på hvordan konkursen til Thomas Cook vil påvirke oss, skriver selskapet.

Ving, som lenge har vært den klart største pakkereisearrangøren i Norge, har godt over 8 600 norske gjester på ferie i utlandet.

Det er mandag fremdeles uklart hva som skjer med Ving. Nettsiden til den norske delen av selskapet er mandag morgen fortsatt åpen. Ving Norge er en egen juridisk enhet, og derfor ikke direkte omfattet av konkursen.

Til tross for at det ble forsøkt en gigantisk redningsoperasjon, klarte eierne av et av verdens største reisekonsern ikke å hindre at selskapet ble slått konkurs. Ved 03-tiden natt til mandag ble det meldt i britiske aviser at selskapet var satt under administrasjon.

Dermed er en av historiens største reiselivskonkurser et faktum.

Britiske myndigheter er i gang med en gigantisk redningsoperasjon for å hente hjem 150 000 strandede briter fra ulike deler av verden. Totalt befinner det seg om 600 000 personer som i øyeblikket er på feriereise med konsernet.

Britiske myndigheter har hatt flere leiefly stående klare til å bli satt inn for å hente hjem gjester. Blant annet er et av verdens største passasjerfly, et Airbus A380 fra Malaysia Airlines, leid inn til dette bruk.

Norske Ving, som har gått med solide overskudd de seneste årene, er en del av det konkursrammede selskapet. Hva som skjer her uklart mandag morgen.

Selskapets nettider er ennå åpne for salg. Dette i motsetning til selskapets eieres hjemmeside. Den gikk ned natt til mandag og erstattet av en plakat som forteller om konkursen. Søsterselskapet Ving i Sverige har derimot lagt ut en plakat der de opplyser om konkursen og at fly vil bli innstilt.

Dette som følge av at selskapets skandinaviske del av flyselskapet Thomas Cook, som heter Thomas Cook of Scandinavia, vil bli forhindret fra å fly.

Den foreløpig siste offentlige meldingen fra norske Ving kom søndag ettermiddag. Da sendte man ut en kort konstattering at arbeidet med å rekapitalisere eierselskapet pågikk og understreket:

«Alle våre pakkereiser fortsetter å være fullstendig beskyttet av Reisegarantifondet.»

Det siste er avgjørende viktig for de tusener av nordmenn som er ute på reise med selskapet. De vil uansett Vings skjebne bli tatt hånd om og fraktet hjem av Reisegarantifondet.

Skulle Ving bli dratt med i eierselskapets konkurs, vil de som har kjøpt pakkereiser av selskapet også få sine penger tilbake av fondet. Det er kun de som har kjøpt bare flybillett, som ikke er dekket av fondet.

Thomas Cook i Storbritannia har i lang tid hatt store økonomiske problemer, mens virksomheten i Skandiavia har gått med solide overskudd.

Derfor ble det søndag antatt at den skandinaviske delen, med Ving Norge som en del, skulle bli solgt til det svenske investeringsfondet Triton som en del av en løsning. Mandag morgen er det helt uklart hva som har skjedd med denne delen av saken.