Slik skal SAS-flyene se ut i årene fremover

Slik presenterer SAS sin nye dekor på flyene i en egen videosnutt. Foto: SAS

Så er det avklart: Slik skal SAS-flyene se ut i årene fremover. «Et design for fremtiden,» mener SAS selv som avslørte det nye utseendet på flyene i København torsdag.

21 år etter forrige gang, da dagens velkjente flymaling ble introdusert, har SAS funnet tiden inne for å pynte litt på flyenes utseende. Alle flyene skal ha ny dekor i løpet av 2024.

De første kundereaksjonene er svært positive:

-Dette ble elegant, avdempet, harmonisk og stilig, heter det i et av de første reaksjonene på SAS’ Facebook-side. En annen skriver: – Den nye dekoren ser nydelig ut. Bra SAS, skriver vedkommende.

Det første flyet med ny dekor kommer i november. Da får SAS sitt første av de nye langdistanseflyene. Airbus A350 skal ikke i flåten. Siden blir de andre flyene malt om i tur og orden.

Det er fjerde gang SAS bytter design på flyene, eller livery som det kalles på flyspråket. Sist gang var i 1998. Da forsvant de kjente kritthvite flyene med «magebeltet» malt i de skandinaviske flaggs farger.

Da kom den designen som vi har kjent i mange år nå. Den gråhvite fargen på skroget, blå halefinne med SAS-logoen og de rødorgasje motordekslene.

Nå er det nytt, og SAS-sjef Rickard Gustafson forklarer bakgrunnen slik:

– I 2015 ble det innført et nytt interiør i SAS-kabinene som en del av et oppgradert konsept, og det nye designet på eksteriøret fullfører ambisjonen om et helhetlig visuelt uttrykk. Ny utforming av eksteriøret er et visuelt uttrykk for fremtidens SAS. Men det er også en fortsettelse og bekreftelse på en lang og stolt historie som handler om å utvikle og fremme skandinavisk design og kultur. Reisende fra Skandinavia vil kjenne igjen hvor de stammer fra, samtidig som at globale reisende ser og møter følelsen av det nordiske, sier Gustafson.

Artikkelen fortsetter under bildet

SAS-flyene får ny dekor. Slik blir utseendet fremover. Foto: SAS

Selv om valg av dekor har en begrenset betydning for de reisende, gjorde SAS alt som var mulig for å bygge opp forventning foran torsdagens avsløring av nytt design.

I mange uker har selskapet kjørt en kampanje på sine Facebook-sider der selskapet hver eneste dag i lang tid har lagt ut nye bilder av prosessen med dekorendringen, uten å avsløre hvordan det endelig resultatet skulle bli.

Innleggene har hatt sin virkning:

– Jeg klarer ikke å vente, skriver en innsender, mens en annen melder at «spenningen er ulidelig.»

På sosiale medier og nettforum blant flyinteresserte har spekulasjonene gått i mange uker om hvordan man så for seg at flydekoren skulle bli. Her har den digitale teknologien vært tatt i bruk for å visualisere de ulike tipsene.

Artikkelen fortsetter under bildet

SAS-logoen vil bli sølvfarget og mye mer dominerende i fremtiden. Foto: SAS

Blant den største fansen har det også vært inngående og lange diskusjoner om det sannsynlige valg av selv små detaljer i den antatte nye bemalingen.

Utrullingen av det nye SAS-designet vil følge det normale vedlikeholdsprogrammet på flyene, noe som betyr at den eksisterende flåten vil bli oppdatert med det nye utseendet i henhold til den planlagte rotasjonen hvor flyene males om hvert 5-6. år. Alle SAS-fly vil få det nye utseendet innen 2024

Torsdagens avsløring ble lagt til Radisson Collection Hotel, Royal i København. Før het det SAS Royal Hotel. SAS. Valget av sted for presentasjonen var ikke tilfeldig. Det er et designhotell. Det var Danmarks kjente arkitekt og designer, Arne Jacobsen, som tegnet det kjente hotellet – for SAS.

Slående likhet mellom SAS’ nye dekor og Lufthansas nye dekor. Mange har spådd ekteskap mellom selskapene. Blir de nå kledd opp for en slik anledning? Foto: SAS/Lufthansa

Innføringen av nytt dekor skjer noen uker før selskapet får levert det første av sine nye langdistansefly, den nye Airbus-suksessen A350-900, med bokstavene XWB. Det står for «extra wide body».

Det nye flyet vil bli det første i SAS’ flåte som får det nye utseendet.

I flybransjen har det også vært stor interesse rundt det nye utseendet på SAS-flyene. Norge-sjefen for et av verdens mest berømte flyselskap, Henrik Hanevold i Singapore Airlines, har tidligere forklart overfor flysmart24.no hvorfor han mener utseendet betyr noe:

– Det utvendige designet skal være gjenkjennelig, passe til merkevaren og helst ha lang levetid. I noen kulturer har man også vært opptatt av å knytte designet opp mot et lands flagg eller kjente dyr. Vi er jo alle veldig stolte av flyene våre og merkevarene våre, så det legge mye ressurser i å fremstå på en bestemt måte. Ryddige merkevarer fremstår jo også som mer tillitsskapende og sikre, noe som er helt grunnleggende i flybransjen, mener han.