Nå får SAS-flyene nytt utseende 21 år etter «magebeltet»

Det er 21 år siden det kjente "magebeltet" forsvant på SAS-flyene og dagens blå/hvite-design på flyene kom. Nå skal SAS-flyene igjen få nytt utseende. Foto: SAS/SAS Museet Oslo airport Gardermoen.

SAS skal bli ny. Den 19. september avslører SAS hvordan flyene deres skal se ut i noen tiår fremover. Det er 21 år siden sist flyene fikk ny bemaling på flykroppen.

Da forsvant det kjente «magebeltet» i de skandinaviske lands flaggfarger, på den hvite flykroppen. Siden har de sett ut slik som de gjør i dag, en gråhvit farge med blått haleror og en oransjeaktig farge på motordekslene.

Skifte av utseende skjer med andre ord ikke ofte, men når det skjer blir det gjerne omgitt med stort hemmelighets-kremmeri og stor festivitas.

Fasiten er det  bare noen få i SAS som sitter med. SAS har innkalt  til stort pressemøte på det sentralt beliggende Radisson Collection Hotel, Royal i København der det nye designet skal vises frem.

For flyinteresserte er en slik begivenhet svært stor. Det har lenge versert meldinger om at SAS planla nytt utseende.

Bl.a. har vi her i flysmart24.no omtalt saken og opplysningen at bl.a. motordekslene vil få en mer dempet farge enn dagens.

På sosiale medier hagler det også med forslag om hvordan man tror løsningen blir. De fleste er enige om at selskapet vil beholde de hvite og blå fargene, og ikke venter seg dramatiske endringer.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener tidspunktet SAS har valgt for å skifte dekor på flyene er riktig:

– Ja, det passer perfekt for SAS å endre livery (bemaling, red. anm.) i disse tider. Alle «gamle» Boeing 737 fases ut og i løpet av 2023. Da skal SAS ha en ren Airbus-flåte som vil bestå av A320neo, A330 og A350, sier Elnæs.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det kanskje mest kjente SAS-flyet, det lange slanke MD80 som avløste DC9-flyene. Foto: SAS/SAS Museet Oslo airport Gardermoen.

Han mener SAS fortsatt vil satse på den gruppen passasjerer som reiser ofte:

– Da må flyselskapet levere en total reiseopplevelse som gjør at dette segmentet fortsetter å være villig til å betale litt mer for å fly med SAS. Utseende både eksteriør og interiør vil alltid bety noe, men jeg tror ikke at SAS kommer med noen store overraskelser. Det vil gå i skandinavisk stil og det passer godt til SAS, sier Elnæs.

Valg av Radisson Royal-hotellet som sted for presentasjonen er ikke tilfeldig. Det er et designhotell som i sin tid var kjent som SAS Royal Hotel. Det var Danmarks kjente arkitekt og designer, Arne Jacobsen, som tegnet det kjente hotellet – for SAS.

Her skal det nye utseendet på SAS-flyene avsløres. Det skjer noen uker før selskapet får levert det første av sine nye langdistansefly, den nye Airbus-suksessen A350-900, med bokstavene XWB. Det står for «extra wide body».

Det nye flyet vil bli det første i SAS’ flåte som får det nye utseendet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Slik var den opprinnelige SAS-dekoren da selskapet ble stiftet i 1946. Foto: SAS/SAS Museet Oslo airport Gardermoen.

Henrik Hanevold er Norge-sjef for et av verdens mest kjente flyselskaper, Singapore Airlines.

I tillegg er han sterkt flyinteressert, og mener det absolutt ikke er likegyldig hvordan flyene ser ut:

– Det utvendige designet skal være gjenkjennelig, passe til merkevaren og helst ha lang levetid. I noen kulturer har man også vært opptatt av å knytte designet opp mot et lands flagg eller kjente dyr. De fleste flyselskap vil ha en tanke om at fargene på flyene skal gjenspeiles i markedsmateriell og uniformer slik at man skaper en visuell helhet, sier Hanevold.

Det, mener han, er viktig for å bygge merkevaren:

-Vi er jo alle veldig stolte av flyene våre og merkevarene våre, så det legge mye ressurser i å fremstå på en bestemt måte. Ryddige merkevarer fremstår jo også som mer tillitsskapende og sikre, noe som er helt grunnleggende i flybransjen, mener han.

Lik flysmart24.no på Facebook