Lavpriskomet med ny og massiv satsing i Norge

Lavprisselskapet Wizz Air har på kort til økt sitt rutenett i Norge, og konkurrerer knallhardt med Norwegian. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air smeller til med en massiv satsing i det norske markedet. Selskapet åpner flere helt nye ruter, og øker antall ukentlige avganger på en rekke andre.

Flere av disse i direkte konkurranse med Norwegian. Wizz Air slår til i en situasjon der Norwegian har vært tvunget til å bremse veksten og kutte ruter i et forsøk på å styrke en skakkjørt økonomi.

Tirsdag offentliggjorde selskapet oppstart av fem nye ruter til Norge, alle fra den polske byen Krakow.

Da åpner Wizz Air nye ruter til Bergen (tirsdag, torsdag og lørdag), Haugesund (mandag og fredag), Stavanger (tirsdag, torsdag og lørdag), Trondheim (tirsdag, torsdag og lørdag) og Tromsø (onsdag og søndag.)

Alle de nye Wizz Air-rutene blir i laveste prisnivå, og starter på en billettpris på 19,99 euro. Grovt regnet vil det med dagens kurs utgjøre 200 kr per vei.

Opptrappingen med de nye rutene gjelder fra sommeren 2020. Dette skjer på bakgrunn av at selskapet skrur opp satsingen fra Polen, med flere fly.

-Vi er meget fornøyd med denne forsterkningen av rutetilbudet mellom Polen og Norge. Den siste tiden har vi sett at antall reisende fra Polen har økt. Nå får vi en mulighet til å tilrettelegge for den økte etterspørselen, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Jasper Spruit.

Wizz Air har bygd seg kraftig opp i Norge på kort tid, og betjener nå ni flyplasser rundt om i landet.

Fra å være et selskap som har satset mest på norske regionflyplasser, har Wizz Air nå fem ruter på kartet også fra Oslo Lufthavn.

Ikke nok med at selskapet kommer med helt nye ruter. Til og fra disse norske byene kommer Wizz Air til å øke antall avganger på ruter som allerede er i gang:

Ruten mellom Gdansk og Oslo øker fra 7 til 10 avganger i uken. Her flyr Norwegian i dag to ganger daglig flere dager i uken.

10 avganger vil også komme på ruten til Ålesund.

Mellom Gdansk og Stavanger øker selskapet fra 5 til 7 i uken, og får dermed daglige avganger. Det samme gjelder Gdansk-ruten til Haugesund.

Fra Gdansk til Bodø økes fra 2 til 3 i uken, og til Trondheim fra 3 til 4 ukentlig.

Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til flysmart24.no at de ansvarlige i Norwegian følger nøye med hva Wizz Air gjør:

– At det ungarske lavpris flyselskapet er en trussel mot Norwegian, tror jeg ikke. Wizz Air er en ultra lavpris aktør på samme nivå som Ryanair. Der er ikke Norwegian, som hverken har samme lave kostnad eller gjennomsnitt billettpriser, sier Elnæs.

WizzAir er likevel en av de tre tøffeste lavpriskonkurrentene Norwegian har i Europa, i tillegg til Ryanair og EasyJet. I motsetning til Norwegian leverer det store overskudd.

Fra før av har Wizz Air i løpet av kort tid åpnet fem nye ruter også på Oslo Lufthavn.

Den første kom til Budapest, og dessuten til Gdansk og Krakow i Polen og til Østerrikes hovedstad Wien.

I tillegg den helt nye ruten fra Gardermoen til Luton-flyplassen utenfor London. På den strekningen får Wizz Air heftig konkurranse fra ikke mindre enn fire andre selskaper. SAS og British Airways til Heathrow, Norwegian til Gatwick og Ryanair til Stansted.

Wizz Air har solide økonomiske muskler.  Det har ikke bare lavere kostnader enn det norske selskapet, men har en konkurranse-strategi som går på fortsatt rask vekst.

Norwegian er i dag Europas tredje største lavprisselskap, etter Ryanair og EasyJet. WizzAir er nummer fire, etter Norwegian. Men selskapet vokser meget raskt, og har flere måneder vært større enn nordmennene.

Snart passerer de Norwegian permanent, og skyver Kjos ned fra pallen på årlig basis.

Lik flysmart24.no på Facebook