SAS: Norske næringslivstopper maser om gratis gullkort

Geir Lauritzen i SAS har måttet si nei til de som vil ha gratis gullkort. Foto: Knut-Erik

Det å ha gullkort hos SAS og Star Alliance henger høyt i mange miljøer. For noen er det så attraktivt at SAS har opplevd at flere norske næringslivsledere har mast om å få et gullkort gratis, selv om de ikke er kvalifisert for det.

De fremhever alltid sin sentrale rolle i næringslivet som et argument for å få kortet som gave.

Geir Lauritzen er den personen i SAS som sitter med den lengste erfaringen og dypeste innsikten i SAS’ kjente lojalitetsprogram Euro Bonus. Han har jobbet med programmet så å si siden det ble innført i 1992. Han har i praksis vært dets norske sjef i mange år.

Nå går han inn i pensjonistenes rekker, men kan overfor flysmart24.no fortelle om et bonusprogram som har vokst til over 5 millioner medlemmer, og  der 75 prosent av disse er fra Skandinavia.

– Ja, det har vært og er fortsatt svært populært å samle bonuspoeng. Gullkortet er meget ettertraktet og har stor verdi for den som har det. Derfor er det ikke rart at mange sørger for å ha nok reiser gjennom året for å sikre seg kortet og de fordelene dette kortet gir, sier Lauritzen.

Med gullkortet på innerlomma er det fri adgang til hurtigkøen på flyplassene, flyplasslounger i inn- og utland med mat og drikke, og prioritert behandling i mange situasjoner.

Ikke alle klarer å samle opp nok poeng eller foreta nok mange enkeltreiser for å få det eksklusive kortet. Da er det de henvender seg til SAS for å be om kortet «under bordet»:

– Ja, det hender, må Lauritzen innrømme. Og han sier det nesten alltid skjer på samme måte:

– Jeg vil ikke si noen navn, selvsagt. Men jeg kan fortelle at de så å si alltid bruker sine sekretærer til å rette den formelle henvendelsen til oss. De skriver aldri selv. Svaret vårt er derimot alltid negativt. Vi kan ikke gi bort noen kort gratis. Ikke nå og ikke i fremtiden, sier Lauritzen.

Han sier at SAS alltid besvarer slike henvendelser med å vise til reglene som alle Star Alliance-selskapene er enige om skal være betingelsen:

At man bare kan få gullkortet ved å reise nok med SAS eller andre Star Alliance-selskaper. Det er kun dette som kvalifiserer for å få kortet.

– Vi må alltid presisere at det er deres reiseaktivitet, ikke deres posisjon i næringslivet, som avgjør hvem som skal få kortet. Dette er ikke en regel som SAS har  funnet på. Det er en regel vi er nødt til å følge. Det er bestemt av alle selskapene i Star Alliance, sier Lauritzen.

Svært mange nordmenn er knyttet til Euro Bonus-programmet til SAS. Selskapet oppgir ikke medlemstall per land, men sier at det er like mange medlemmer i Norge som i Sverige – selv om nabolandet har dobbelt så mange innbyggere.

Det er fire nivåer på statuskortene – basis, sølv, gull og diamant. I tillegg finnes et nivå som heter Pandion. Men dette er et personlig tildelt kort som kun et ytterst fåtall mennesker får. De har en ekstrem stor reiseaktivitet. Disse kortene blir tildelt av konsernsjefen.

De fleste bruker poengene sine til å betale nye reiser, men en økende andel bruker dem nå til å oppgradere sine reiser.

Det gjelder spesielt når de reiser interkontinentalt. Da kan medlemmene bruke poeng for å få plass «foran gardinen», altså på business class. Der kan de nyte selskapets aller beste service og reise behagelig i de brede stolene som også kan gjøres om til seng.

– Mange spør om det finnes en snarvei til gullkortet. Det gjør det jo ikke. Man må reise mye med SAS for å få det. Det vil si, nå har det kommet et par ordninger rundt kredittkort som gjør at man kan få gullkort raskere ved å sikre seg de bestemte American Express- og Mastercard-kortene. Disse kortene gir poeng som kan gi gullstatus og dermed også gullkort hos oss kjappere enn ellers, sier Lauritzen.